Menu

Seat Leon Cupra 290 – I Lucifer voli belo

Seat Leon Cupra 290 – I Lucifer voli belo

Kažu da je najveća prevara koju je Lucifer uspeo da izvede ona kada je svet ubedio da on ne postoji. Mi iz PH ne verujemo u tu priču. Zašto? Zato što smo prošlog vikenda imali prilike da vozimo njegov službeni automobil.

Iskren da budem, kada sam ga ugledao na parkingu Porsche SCG prvo što sam pomislio je da je u pitanju neki dizel sa motorom 1.9 i malo boljim paketom opreme.
Zašto? Zato što je spolja toliko diskretan da ni jednim svojim segmentom ne nagoveštava šta zapravo krije ispod haube i kakva mu je narav. Doduše, i Lucifer nije ništa bolji, ako je suditi po holivudskim filmovima, uvek je predstavljen kao uglađeni gospodin u odelu, a ne kao neka karakondžula sa crnim plaštom i rogovima.

Za razliku od prve generacije Cupre, koja je vrhunskim dizajnom sasvim jasno davala do znanja o kakvom automobilu se zapravo radi, i druge, koja je iz profila više ličila na veliki patlidžan nego na automobil, za ovu treću se slobodno može reći da je diskrecija glavna osobina.
Uz oštre linije i prelepe led farove mog kolegu Aleksandra je podsetio na stelt bombardere, uz zajednički zaključak da definitivno izgleda futurističkije od Golfa i Audija. Sa svojih 5 cm dužine manje u odnosu na prethodnu patlidžan generaciju dobio je i skladniji oblik što je samo još jedan u nizu dokaza da dužina nije presudna.

Prednji deo branika naše Cupra-e nije imao maglenke ugrađene nisko, a realno joj i ne trebaju, nije imao previše lajsnica jer joj ni to ne treba, ali ono što bi možda trebalo je što veća maska grila sa što krupnijim saćem da bi intercooler pokupio što više hladnog vazduha, ohladio usis u turbo i što brže vam nabacio osmeh na lice.

Što se tiče zadnjeg dela ništa posebno ne bismo naglasili, jer je sve skladno, led osvetljenje odlično, a vredno pomena je bedž sa brojem 290, koji one sa slabijim vidom iznenadi na putu.

A kakav je enterijer?
Kvalitet skoro pa premijum brend, ponegde plastike koje su tu čisto da vlasnici Golfa mogu da opravdaju cenu Golfa, iako realno nemaju pojma u kojoj su zabludi.

Volan nam se najviše dopao, odlično je profilisan, presvučen perforiranom kožom i bez previše komandi na njemu i naravno skrol dugmetom kojim možete u sekundi mjutovati muziku i uživati u downshift režanju iz izduva.

Na volanu su i pedale za šaltanja koje su plastične, što je politički korektno, uz napomenu da su oštro narebrane sa zadnje strane. Ja sam to uvideo kao veliku prednost jer kod brže i dinamične vožnje  kada su česte promene brzine neminovne, a naginjanje tela u krivinama neizbežno, narebrene pedalice otklanjaju mogućnost da greškom promenite brzinu usled klizanja prstiju. Kolega Aleksandar je taj momenat uvideo kao nedostatak jer se stalno žalio da ga žuljaju na jagodicama, ali ja mislim da je to više do njega što je mekan nego li nedostatak auta.

Cajgeri su kao i uvek sportskog karaktera, ali ovaj put nekako ozbiljnije nego pre. Kada upalite auto kazaljke kao na motoru skoče do kraja i padnu na nulu, a onda se pojavi SEAT znak. To je momenat kada se još više primite jer znate da Cupra maže kao paštetu i Golfove i Audije… Okej, ne baš sve golfove…. Golf R…hmm.

Sedišta su dovoljno duboka, ali su premekana jer naprosto bočni delovi umesto da vas zgrabe i progutaju u sedište, nekako vas nežno pridržavaju da ne ispadnete iz krivine, što je OK sve dok šper diferencijal u krivini ne uhvati putanju kada se može desiti da je neophodno dodatno pridržavanje. Za auto ovakve snage i performansi,  Recaro duboka sportska sedišta su najbolji mogući izbor.

Dizajn prednje table – meni se nije svidelo što je navigacija postavljena visoko i što su  otovori za ventilaciju stavljeni po strani u odnosu na nju. Aca je to pravdao savremenim i modernim dizajnom koji ne ide uz moje godine tvrdeći da sam mator i da živim u prošlom veku kada navigacija nije ni postojala i kada su na centralnoj konzoli prostor morali da popunjavaju otvorima za vazduh jer nisu imali šta drugo da stave. Istini za volju, ne mogu da kažem da pozicija navigacije nije dobra jer osim što omogućuje lakše praćenje rute uz minimalno skretanje pogleda sa puta, prikazom promene snage, pritiska turbine kao i G sile na istom displeju , pružiće mogućnost devojci pored vas da uvidi da ste faca i da trgate šve sto dohvatite.

Kada su zadnja sedišta u pitanju, njih nismo previše isprobavali jer smo se uglavnom tukli ko će biti za volanom, ali pretpostavljamo da su dobra jer odaju utisak polukadica pa smatramo da svojim oblikom olakšavaju putnicima pozadi da se ne tumbaju kao džakovi krompira prilikom brzih i naglih promena pravaca tokom prolaska kroz krivine.

Najbitnija stvar u celom enterijeru je svakako jedno dugme, najbliže vozaču koje ga onako gleda i smeška se. Zastavica na njemu budi podsvest i kao da kaže pritisni me… I pritisnuli smo.
Dugme koje aktivira Cupra mode i objašnjava zašto je Lucifer izabrao Cupru za svoj službeni automobil.

Kada aktivirate launch control, Cupra će vas sa svojih 290 konja katapultirati za 5,5 sekundi do 100 km/h, što je za nijansu slabije od daleko skupljih i jačih automobila poput BMW M3 e46 i Porsche Carrera starije generacije.
Kao glavnu konkurenciju ispratili smo specifikacije nove Honda-e Civic Type R i Renault Megana Trophy 275 i došli do zaključka da su im karakteristike skoro pa iste: sva tri automobila imaju približno isto ubrzanje do sto, sva tri prelaze 400 metara iz mesta za 14 sekundi, sva tri 1 km iz mesta prelaze za oko 25 sekundi.

Činjenica je da nova Honda i Megan 275 prave bolje vreme na stazama poput Nurburgring i skraćenoj verziji Hockenheim-a, ali se postavlja pitanje kada ćete se uopšte naći u prilici da vozite na istim. S druge strane, na stazama koje su nešto kraće, sa prosečnim brzinama od oko 120km/h po krugu, ova Cupra je imala bolje vreme od Megana i za nijansu slabije od Honde.

Međutim, ima jedna druga stvar koja je mnogo važnija onima kojima vremena sa staze nisu bitna, a donese odluku o kupovini komparirajući ova tri modela: 350 njutna obrtnog momenta na Cupra-i raspoloživo je u širokom rasponu od 1800 do 5500 obrtaja, što nije slučaj kod Honde i Megana, gde je potrebno držati obrtaje u vrlo uskom rasponu od svega 2000 obrtaja (kod Honde od 2500 do 4500, kod Megana od 3000 do 5000) što u realnim uslovima otežava dostupnost maksimalnim performansama.

Gore navedeno su podaci iz brošura i sa neta, a u realnosti stvari stoje ovako: period privikavanja na auto traje oko 30 sekundi, 100 metara vožnje i dve krivine. Toliko je potrebno da prestanete da se pitate da li je moguće da je neko lično za vas skrojio auto.

In generall, kada dobijemo neki auto na test, prvo se malo vozikamo da bi ga upoznali pa onda testiramo. Kod Cupre to nije bio slučaj – pravo iz Porsche-a uputili smo se na Avalu i poterali ga punim gasom prema tornju. Uz sve navedene performanse gore, mora se napomenuti da šper u prednjem diferencijalu toliko dobro radi posao da kod vožnje ovog auta, svo prethodno iskustvo sa prednjom vučom zanemarite jer auto leži kao po šinama.
Sutradan posle Avale isprobali smo i ga i na slalom stazi gde je ubedljivost špera u kratkim oštrim krivinama potpuno promenila naš mind set o iskoristljivosti velike snage samo na prednjoj osovini još jednom potvrdivši koliko je Cupra dobro odrađena zujalica.

Jedini momenat kada se ponovo zapitate zašto ipak nije AWD, su oni momenti naglog dodavanja gasa u drugoj brzini na pravcima na oko 60km/h kada automobil ume da proklizava usled gubitka trakcije pa dolazi do delimičnog rasipanja snage. Ali, i ovaj nedostatak fabrika je delimično ispravila kod novog modela za 2017.-u sa oznakom 300, doduše samo kod karavan verzije na kojoj je ugrađen pogon 4×4 što je u startu poboljšalo ubrzanje za nepunu sekundu, a karavan verziju Cupre 300 postavilo za prvog Seata sa ubrzanjem do sto ispod 5 sekundi.

Za kraj šta još reći o automobilu koji je 2015.-e godine postavio rekord na Nurburgringu za vozila sa prednjim pogonom?

Hmmm… Pa gle’ ovako: definitivno mislimo da za naše puteve, rupe, kolotrage, šahte ne postoji bolji auto od Cupre.

Aca je spreman da potpiše tvrdnju da sa Cupra-om, ako se nalazite na Kalemegdanu i jave vam da su vam obili garažu u blokovima i vi shvatite da ili morate da žurite ili odoše OZ Leggera-e iz garaže, niko, ali niko ne može brže stići do garaže od vas u Cupra-i, čak toliko brzo da lopovi neće uspeti pravilno ni da pročitaju ime Leggera.

Ja bih se samo nadovezao na Acinu tvrdnju sledećim komentarom – ne znam koliko je ljudi spremno da odvoji oko 36.000 evra za novu Cupra-u i koliko će biti kupaca, ali sam 100% siguran da kada mu padne cena i postane dostupnija, ova Cupra će biti bestseller u hothatch segmentu kod nas.


Tekst: Z.Glavaški/ A.Kušljić

Photo: M.VrSix/Gara3a videos

 

Slični tekstovi

Komentari