Menu

Porsche Panamera Diesel

Porsche Panamera Diesel

Ne treba biti rob predrasuda je floskula koju se naši roditelji trude da nam utuve u glavu još dok kao klinci razvijamo socijalnu inteligenciju. Možda ne baš u ovako verbalno definisanom formatu, ali kroz primere tipa: zašto ne jedeš punjene tikvice, nisi ih ni probao, a već znaš da ih ne voliš sigurno je svako od nas prošao u detinjstvu.

Kao predstavnik nešto starije generacije otvoreno priznajem da sam protivnik kombinacije Porsche + dizel motor. Nekako mi ta dva entiteta ne idu zajedno. Nije baš da okrenem glavu kada na ulici ugledam Cayenne ili Panameru diesel, ali ne mogu da kažem da otvoreno pokažem oduševljenje kao kada npr. ugledam Turbo verzije pomenutih modela.

Imajući u vidu sve gore navedeno, zaintrigirao me je poziv British Motorsa da provozam Porsche Panameru Diesel koja se trenutno prodaje u ovoj auto kući u okviru segmenta polovnih automobila. Kao što se može i pretpostaviti, zainteresovanost za ovim testom najvećim delom potekla je od mogućnosti stavljanja na probu mojih predrasuda – da li Porsche može biti zanimljiv i u svojoj diesel verziji?

Za mene je ceo koncept Porschea sa dizel motorom krajnje zanimljiv kao i istorija koja mu je prethodila: zvanično, prvi put se dizel motor u Porsche-u pojavio sa modelom Cayenne, što je na neki način i društveno prihvatljivo sa stanovištva da kupci velikih SUV modela preferiraju dizel motora. Međutim, malo je poznato da je još pre 20 godina Porsche imao u planu izradu modela Boxter sa dizel motorom od koga se Bogu hvala na vreme odustalo. Međutim, ono što se nije desilo sredinom devedesetih, desilo se 2011 kada je lansirana prva Panamera dizel.

Da ceo koncept bude još „zanimljiviji“ doprinela je ideja da se u Panameru stavi Audijev motor od 3.0 litre zapremine sa jednom turbinom snage 249 konja iako je poznato da cela grupacija ima i daleko jače dizel agregate. Na sve to dodat je 8-mo stepeni Tiptronic menjač takođe iz Audija. Dakle, Porsche sa Audi motorom i menjačem, što je, ako se ne varam, već viđeno s kraja sedamdesetih na modelu 924.

Šta je Porsche ovim dobio?

Neverovatnu autonomiju od čak 1.200 km koje je moguće preći sa jednim rezervoarom! I ne samo to, već je kao takav postao najekonomičnija Panamera u gami, čak ekonomičnija i od Panamera S Hybrida i to za nekih 10%.

Ovo je sada onaj momenat čitanja teksta kada će svaki pravi petrolheads s pravom upitati: ček bre čoveče, jel ti ovde pišeš o Reno Talismanu ili o jednom Poršeu??? Alo bre Glavaški, šta je s tobom čoveče???

Pa iskreno i ja sam se zapitao šta je sa mnom, ali se opet vraćam na ceo koncept auta koji vas naprosto vodi da pišete u tom pravcu… idemo dalje…

Šta je ono što sam prvo očekivao od Panamere Dizel?

Iskreno, da vidim koliko je komforna i udobna! Da, bukvalno to, jer šta drugo očekivati od kupe limuzine sa 5 vrata dugačke bezmalo 5 metara. Zato neka vas ne čudi da je prvo što sam uradio kada sam došao u kontakt sa autom bilo to što sam se smestio na zadnju klupu. Iako u principu skoro nikad ne ulazim pozadi u test automobile, kod Panamere me je zanimalo da li se Porsche potrudio da njegov dizelaš pruži dovoljno komfora i udobnosti putnicima pozadi. Odgovor je više nego pozitivan – pozadi je VRH! Mesta ima koliko hoćeš, a činjenica koja  fascinira je da prostora za noge imao na pretek čak i kada je prednje sedište bilo pomereno na udaljenost koja meni odgovara kada sam za volanom. A nisam od onih niskih.

 

Napred nije ništa lošije, čak šta više izuzetno je udobno i lepo, uz po meni genijalno rešenje da centralni deo konzole koji se nalazi oko ručice menjača bude maksinalno iskorišćen preglednim i jasno obeleženim dugmićima za podešavanje grejanja, modova vožnje, sistema proklizavanja itd… Dakle, sve ono što se obično nalazi na centralnom panelu pored displeja kod ostalih automobila, ovde je sa ukusom poređano oko ručice menjača.

Dakle, ako bi do sada sumirali ono što smo napisali, zaključili bi da je Panamera dizel jedno poprilično ekonomično vozilo, koje za 100 evra sipanih u rezervoar može da vas odveze do Soluna i nazad i to više nego udobno i komforno, bilo da ste na poziciji za volanom, ili na poziciji direktora tj. desno pozadi.

Idealna reklama za Toyotu Avensis dizel. Ali ovo nije ni Avensis ni Talisman. Ovo je Porsche. I to znaju i ljudi u Porscheu. I ako se uzme u obzir da i najsavršeniji sistem može da zabaguje, onda im ne treba zameriti jer kad tad mora i da proradi. I proradili su. A evo gde i kako se dizel Panamera izvukla u mojim očima.

Isak Njutn. Prezime ovog naučnika označava moment sile odnosno obrtni moment koji kod ovog motora iznosi 550. Navedenih 550 Njutna raspoloživo je već od 1750 obrtaja pa sve do 2850 obrtaja. U praksi to znači da kada motor ove Panamere kroz manuelni mod tiptronik menjača držite u ovom rasponu, nema teorijske šanse da onog koga vozite ne pomisli da auto ima barem stotinak konjskih snaga više od onoga što zapravo ima. Iako su u realnosti performanse relativno slabe: svega 6,8 sekundi do 100km/h ubrzanja i maksimalna brzina koja čak nije ni zahtevala elektronsku blokadu na 250 km/h (240km/h maks.brzina), vožnjom u ovom opsegu obrtaja doživećete prilično brutalna ubrzanja na nivou daleko jačeg sportskog automobila, a ne limuzine teške preko 1.800 kg.

Stabilnost. Iako je automobil udoban, to ni jednog momenta ne narušava njegovu stabilnost i upravljanje. Kompromis između tvrdog i udobnog je odlično odmeren, te vas dužina i težina ne sputavaju da sa njim manevrišete poput automobila iz segmenta manjeg i bržeg kupea. Bez obzira na sve, a pod svim podrzumeva gabarite ovog auta, teško da ćete ga po osećaju vožnje pomešati sa klasičnim limuzinama kakvim pripadaju BMW serija 7 ili Audi A8.

Sitnice iz enterijera. Kada na gore pomenute pozitivne utiske dodate satove na instrument tabli koji vas vraćaju decenije unazad sa dobro poznatim starim šmekom kultne 911-ice i kontakt bravu tradicionalno smeštenu sa leve strane upravljača i to u momentu digitalne ere i paljenja na dugme, onda je više nego jasno da je namera Poršea bila da se ovim modelom Porše dodvori segmentu kupaca koji tragaju za bedžom i imidžom, koji performanse stavljaju iza udobnosti i komfora, ali koji ni jednog momenta ne žele da budu meta sprdnje da su kupili nešto što se zove Porsche iako to možda u svojoj suštini i nije. Ovo jeste Porsche i to baš dobar Porsche.

Po ceni od nepunih 45.000 evra, ova Dizel Panamera iz 2011 godine prodaje se u Brtish Motorsu i ima je na oglasima na polovniautomobili.com; auto je zaista u perfektnom stanju i po meni vredi svaku paru. Da li bi je kupio da imam toliko para? Iskreno, verovatno ne bih jer me naprosto ne privlače automobili iz tog segmenta, ali za koju godinu kada se potrebe budu promenile, a ona postane dostupnija, ko zna… možda i bih…

Text/ Photo:  Z. Glavaški / Jankovski Photography

Slični tekstovi

Komentari