Menu

Mercedes CL 500 Lorinser & CL 63 AMG – Poslednji Mohikanci

Mercedes CL 500 Lorinser & CL 63 AMG – Poslednji Mohikanci

Prvo kaže ovako: Engine downsizing (Wikipedia) is the use of a smaller engine in a vehicle that provides the power of a larger engine, through the use of recent technologies. It is the result of car manufacturers attempting to provide more efficient vehicles that emit less emission, often given in by legalization.


Photo: N. Dragorajac

A onda na google naletim i na ovo: Car Makers Are Finally Admitting That Downsizing Was A Stupid Waste Of Time And Money. The fact is that those of us who always said that it was idiotic to stick tiny turbocharged engines in anything bigger than a shoe were right. Car makers are beginning to raise the CC count again in the wake of studies proving that real-world fuel consumption in newer engines is getting worse and that actual emissions levels are about as close to the official stats as tofu is to bacon.


Photo: Jankovski Photography

Za one koji ne razumeju da prevedem ukratko: smanjenje zapremine motora (downsizing) i pojačanje snage uz pomoć novih tehnologija na nivo snage većih motora, nastala je kao globalna težnja proizvođača da redukuju emisiju izduvnih gasova. Ispostavilo se da su na kraju priznali da je taj potez ortodoksna budalaština jer je statistika pokazala da je globalna potrošnja goriva postala još veća.

I mi u PH imamo nas dvojicu koji se koljemo oko downsizinga: kolega Aca koji smatra da je super to kad na motor od kartinga nabudžiš turbinu i staviš ga u limuzinu, i mene, koji naravno smatram da tako nešto može samo… Bolje da ne napišem ko da uradi.


Photo: N. Dragorajac

Elem, neposredan povod za ovakav početak teksta leži u činjenici da smo samo par dana pre testiranja ova dva Mercedesa imali na testu Hondu Civic 1.5 turbo kada je Aca u ekstazi pričao kako je to super i dovoljno da imaš 1.5 litara motor sa turbom. U stilu instant justice Aca je ostao bez teksta kada smo ga smestili u dva Mercedesa nekoliko dana kasnije: jedan sa 5.5 litara motorom i oznakom CL500 i drugi, još brutalniji, sa 6,2 litara motorom i oznakom CL63AMG.

Al ajde da ostavim sada Acu po strani i  da ne polemišem više na temu dowsizing-a već otvorim temu luksuznog Grand Tourer-a Mercedesa i utiska koji je ostavio na mene: kakav je zaista ovo auto?


Photo: Jankovski Photography

Čudo neviđeno! Ove luksuzne tvrđave na četiri točka sa dvoje vrata i formom kupea bazirane su na čuvenoj S klasi. Odmah da napomenem da ne bi bilo zabune: ovo nisu čistokrvni sportski automobili. Ovo su grand tourer-i čija je osnovna funkcija da prevezu četiri osobe u apsolutnom komforu, pre svega zahvaljujući vazdušnom ogibljenju i premijum enterijeru. Za sve one koji u Mercedesu traže više sportskih nota sa sličnim elementom luksuza i komfora kao što nudi ovaj dvojac, onda je SL prava oznaka za njih. Al da se vratimo sada na ovo dvoje.


Photo: N. Dragorajac

Dizajn i Stajling
2006. godine svetlost dana ugledala je treća generacije Mercedesovog CL kupea. Nekada poznat pod imenom SEC, danas pod imenom S-Coupe, CL se u svojoj trećoj generaciji pravio od 2006. do čak 2014. godine. Osam godina proizvodnje u vremenu hiperprodukcije i stalnog zanavljanja i restilizovanja modela, posledica je zaista prelepog dizajna koji apsolutno nikog ne može ostaviti ravnodušnim. Savršen spoj elegancije i luksuza kod baznog CL modela dodatno je pojačan agresivnim zadnjim delom kod AMG-a u vidu dve dvostruke izduvne cevi vešto umetnutih između difuzora za vazduh na donjem delu branika. S preda takođe postoji razlika – broj rešetki na grilu između farova je manji kod AMG-a, prednji branik je obogaćen  lipom koji ga čini još nižim i agresivnijim uz dodate bočne proreze na njegovim krajevima. Ostali elementi su manje više slični, uz neizbežni natpis 6.3 AMG na boku tj. delu prednjeg krila neposredno iza točka, a u ravni pregiba na karoseriji koja prati liniju auta.


Photo: Sheemcity Photography

Međutim, CL 500 sa našeg testa nije bio u fabričkom izdanju. Lorinser dodatna oprema oplemenila je njegov  izgled u toj meri da je razlika u lepoti koju nosi AMG u odnosu na bazni model ovom prilikom bila ne samo svedena na mimum, već možda čak i prebačena u korist slabijeg modela. Zaista, svi mi koji smo učestvovali u ovom testu na kraju smo konstantovali da bi prilikom kupovine prednost možda ipak dali CL 500 u odnosu AMG i to samo na osnovu lepšeg izgleda. I pored činjenice da smo svi petrolheadi, i pored činjenice da je razlika u snazi ova dva modela skoro pa 150 ks. Lorinser oprema koja se sastoji od branika, felni, krila sa prorezima i nove farbe zaista su činili ovaj auto možda čak i agresivnijim od samog AMG-a. Za one koje zanima cena, evo i podatka: Lorinser styling paket koštao je ni manje ni više nego 39.000 evra u momentu kada je dodat kao oprema na postojeći CL.

Photo: Sheemcity Photography

Enterijer
Luksuz, kvalitet, komfor. Nema frljave plastike, nema grešaka u izradi, nema jeftinih materijala. Sedišta sa memorijom se podrazumevaju, masaža u sedištima takođe i to sa četiri različita tipa masaže. Kod Lorinsera sedišta su više u funkciji udobnosti, ali sa aktivnim bokovima koji se naduvavaju prilikom ulaska u krivinu kako bi se smanjilo krivljenje vozača odnosno suvozača. Kod AMG-a sve isto uz napomenu da su sedišta još dublja sa naglešenijim bokovima, što bi rekli sportskija. Zadnja klupa u obe verzije podeljena po sredini, što ga čini 2+2 kupeom. Ovo verovatno više iz razloga da dve osobe pozadi dožive maksimum komfora nego iz razloga manjka prostora.


Photo: N. Dragorajac

Iako nisam pristalica minimalizma na centralnoj konzoli, ne mogu da kažem da mi ovde ne prija. Nekako je savršeno jednostavan. Da je nakrcan gedžetima i dugmićima izgubio bi eleganciju. A ovaj auto mora da bude elegantan. Ako ne zbog sebe, onda zbog konkurencije sa kojom se bori, ni manje ni više nego Bentley Continental GT i Aston Martin DB9. Jedini minus je instrument tabla. Tu je jednostavnost preterano izdominirala. Mogli su da osmisle i neke lepše satove za brzinu i obrtaje. Ne znam zašto nisu. Možda su se izmorili od svega ostalog pa ostali bez ideja. Ne znam.

Vozač se za upravljačem oseća kao kralj na inauguraciji. Zavaljen u svojoj fotelji, bilo da je na autobahnu ili po krivinama na Debelom brdu, uživanje je garantovano. Airmatic, masažeri i preudobna sedišta svaku vožnju čine savršenim putovanjem. Uz gedžete koji olakšavaju vožnju poput: PRE-SAFE brake system-a koji će sam prikočiti u slučaju nagle opasnosti, ili Dystronic Adaptive Cruise Control-a, ovim Mečkama može se upravljati s pola mozga.  Za rasejane direktore i biznismene, čije je pažnja rasuta usled poslovnih obaveza, nema boljeg prevoznog sredstva.


Photo: N. Dragorajac

Motor i performanse
Lorinser pokreće V8 motor od 5.500 kubika, snage 388 konja sa 530 njutna obrtnog momenta. Sedmostepena automatika ovu snagu prenosi na zadnju osovinu. 1950kg težak automobil ubrzava do 100km/h za 5,8 sekundi, prelazi 402 metra iz mesta za 14,3 sekundi. Svo ovo ubrzanje ispraćeno je neverovatnim zvukom koji neodoljivo podseća na momenat kada veliki gliseri isplovljavaju iz luke. To je ta snaga izduva koju samo velika kubikaža može da da, koja se nikad neće moći generisati iz onih prdavaca od 1500 kubika sa 10 turba koje pomenuh na početku teksta.

Photo: Sheemcity Photography

I realno, dok kruziraš sa ovom Mečkom, ove snage i ovog zvuka, pomisliš kako ništa više od onog što ti nudi Lorinser nije potrebno. A život u takvoj zabludi može biti dugotrajan ili kratkotrajan, zavisno od momenta kada će ti se ukazati prilika da sedneš u AMG. Jer tada, od tog trenutka shvataš, da dodatak od 700 kubika radne zapremine, 137 dodatnih konjskih snaga i još 100 njutna obrtnog momenta mogu tvoja razmišljanja da promene za 180 stepeni. Zašto? Zato što koliko god Lorinser bio superioran, toliko je AMG još brutalniji. I svojim zvukom, i svojom snagom, i svojim ležanjem.

Četiri izduvne cevi nisu samo vizuelni momenat. Zvuk je zaista drugačiji i potmula grmljavina kakvu ima Lorinser dobija rezak prizvuk, dovoljno jasan da vas podseti na NASCAR automobile. Ogibljenje je superiornije, ali ne u meri koja narušava udobnost. Uz dodatnu informaciju da je AMG suspension bazirano na ABC tj. Active Body Control menadžmentu, u kome set hidrauličnih servomehanizama, na bazi senzora, umanjuje naginjanje i ljuljanje šasije prilikom naglog ubrzanja, ulazaka u krivinu i kočenja.


Photo: N. Dragorajac

Iako je po hronometru i na papiru ubrzanje AMG-a bolje od Lorinsera za svega 0,6 sekundi do stotke i 0,9 sekundi na 402 metra, subjektivni osećaj je toliko naglašeniji da vas navodi da pomislite da je razlika u snazi daleko veća od deklarisanih 137 konja.

Za oba auta maksimalna brzina je elektronski ograničena na 250km/h, opet uz napomenu da AMG može i 310 km/h kada se limiter ukloni.

Photo: Sheemcity Photography

Šta reći za kraj. Hmmm, pa dve stvari:

Prvo, imali smo dva auta – jedan prelep i moćan, drugi premoćan i lep. Koji bi radije izabrao? Ne znam. Verovatno ovog  prelepog, a manje moćnog.

Drugo, downsizing – citirao sam wikipedia-u i carthrotlle, napomenuo sam šta kolega Aca misli o tome. Iz teksta ste već shvatili šta ja mislim o tome.

A da li mislim da će se autoindustrija prizvati pameti i vratiti velikoj kubikaži? Mislim da neće. Ne zbog izduvnih gasova. Realno mislim da ih zabole briga za izduvne gasove kao takve. Ali izduvni gasovi kao izgovor za downisizing koji za sobom povlači ugradnju sto i jedne turbine, kompresora, dodatnih elemenata i delova, koji će na kraju samo smanjiti vek trajanja motora i posledično povećati hiperprodukciju delova i potrošnih elemenata već jesu prihvatljiva opcija za proizvođače. Jer svaka kompanija ima svoj finansijski cilj baziran na projektovanoj prodaji iz kojih proizilaze zadati targeti… A targeti se nikad ne smanjuju, jer prodaja mora da raste. A kako da raste prodaja ako nema šta da se pokvari?

Zato i mislim da ovo i jesu poslednji Mohikanci velikih kubikaža.

Text/ Photo: Z.Glavaški/ Jankovski Photography; N. Dragorajac; Sheemcity Photography

Slični tekstovi

Komentari