Menu

Land Rover Discovery – Vikend avanturista

Land Rover Discovery – Vikend avanturista

Prve asocijacije na Land Rover Discovery su mi oduvek bile – Camel Trophy, nekakav safari u Africi, koferčine na krovu, blato, prašina i dizajn sa ivicama toliko oštrim da bi mogao da se posečeš na njih... Sve do danas.

Sa takvim predubeđenjima bio sam skeptičan pre testa. Kako ćemo, zaboga, mi, gradskoprigradska deca u kasnim dvadesetim, uspeti bez (opravdano odsutnog) Zorana da izvučemo pravi zaključak po pitanju legende makadamskih prašnjavih drumova. Međutim, nije mi trebalo mnogo da se opustim.

Zahvaljujući British Motorsu, na test smo dobili Discovery pete generacije u HSE opremi, pogonjen 3.0 V6 turbo-dizel motorom sa 258ks i 600Nm obrtnog momenta.

Dizajn
Prva stvar koja me je učinila opuštenijim po pitanju ovog testa. Čekajući Acu da doveze Diska kako bi odradili prvo fotografisanje, očekivao sam podsvesno četvrtastu grdosiju, nerazmišljajući previše. Međutim, mladi Zemunac, verni pratilac trendova, ni malo nije izgledao čudno dok traži mesto za parkiranje, šta više, prošlo mi je kroz glavu da mu čak i dobro stoji. Ili sam takav utisak stekao jer se car potrudio da obuče jaknu identične teget nijanse da mu se slaže uz auto? Ipak ne. Land Rover je rešio da kao i mladi Kušljić isprati trendove do kraja.

Možda bi neko pomislio da će pri talasu popularnosti SUV segmenta profitirati najpre oni koji se time bave decenijama, imaju tradiciju, dobre offroad performanse, ali ipak nije tako. Ono što tržište trenutno traži ide u korist onima koji su pre ove ujdurme pravili automobile široke potrošnje, a sada dodaju malo klirensa, podignu krov, recikliraju dizajn sa svojih popularnih modela i to prodaju kao terenac.

Tako je i Land Rover morao da se prilagodi tržištu pa otuda ovaj moderni dizajn sa zaobljenim ivicama haube, krova, prelepim otvorima na branicima i kao omaž dizajnu modernih SUV vozila, tu su felne od čak 22 inča. Ono što je ostalo u istom maniru su dimenzije, a one su enormne. Disko izgleda gotovo zaštrašujuće sa blizu 5 metara dužine, 1.85 m visine i 2 m širine. Autobus! Na sve to, krila su izbačena poprilično što daje mišićavi oblik karoseriji.
Bočna stakla iza zadnjih sedišta se više ne produžuju ka krovu, ali je C stub dobio jedan čudan zakošeni oblik i prilično je masivnih dimenzija što mi se nije preterano dopalo.

Međutim, najzanimljiviji deo dizajna je zadnji kraj automobila. Što bi rekle naše žute kolege, krajnje je kontroverzan. Mesto predviđeno za tablicu kao i kod svih prethodnih modela je pomereno u levu stranu, s tim što je kod prve dve generacije to bio slučaj iz čisto praktičnih razloga jer je sa desne strane stajao točak na vratima gepeka, dok kod treće i četvrte generacije točak ne stoji na gepeku ali su ipak rešili da zadrže taj asimetrični oblik vrata. Međutim, sve do ove generacije, ta asimetrija nije bila toliko problematična, a sada su farovi iz vertikalnog prešli u horizontalni oblik i pretpostavljam da to izaziva jedan čudan osećaj kada se posmatra.

Iskren da budem, meni se dopada i uporedio bih to sa kompleksnošću džez muzike koja svojim neparnim ritmovima i disharmonijama u meni izaziva čudan ali prijatan osećaj. Na kraju krajeva, uvek cenim hrabrost i izlazak iz okvira i nekakvih zona sigurnosti.
Još jedna razlika u odnosu na prethodne generacije po pitanju dizajna jesu vrata gepeka koja se više ne otvaraju horizontalno već je tu sada mnogo konvencionalniji pristup vertikalnog otvaranja.

Enterijer
Kad smo kod gepeka, Land Rover je očigledno dosta pažnje posvetio ovom delu automobila. Kapacitet iznosi 1231 litar što je više nego dovoljno da se spakujete bilo za odlazak na planinu, more ili neki kraći izlet sa porodicom ili društvom pa i da ponesete sve rekvizite koji će vam tamo biti neophodni. U slučaju da vozite decu na zadnjim sedištima, od koristi će vam biti mogućnost da zadnja sedišta pomerite u napred što i dalje ostavlja sasvim dovoljno prostora za sedenje i proširuje prtljažni prostor.

Jedan interesantan detalj je da u gepeku postoje tasteri za nivelaciju visine zadnjeg kraja automobila što je namenjeno pre svega lakšem priključivanju prikolice, ali može da posluži i u situacijama kada utovarate nešto kako bi utovarna ivica bila niža. To je omogućeno zahvaljujući vazdušnom vešanju o čemu ćemo kasnije govoriti detaljnije. Dosta o gepeku, pređimo za poziciju iza upravljača.

Enterijer Discovery-a je definitivno stvar koja je ostavila najjači utisak na nas. Land Rover po tom pitanju ne da je napravio korak napred…to su tri koraka. U stvari ne… To je skok Ivane Španović! Ne znači da su prethodne generacije imale loš enterijer, naprotiv, to je samo bila drugačija filozofija i pristup. Sada je jasno da Land Rover želi da privuče i dobro natera na razmišljanje i onu klijentelu koja bi u njihov salon došla sa čvrstom namerom da kupi Range Rover, a zna se šta takva klijentela traži – pa, luksuz naravno. Kompletan dizajn enterijera je odrađen ne samo da bi izgledao luksuzno, već je i na dodir jasno da se radi o vrhunskim materijalima, pa samim tim i zvuči i miriše na premijum, jer nije dovoljno da nešto izgleda dobro, potrebno je da sva čula odreaguju pozitivno.

Kod ovakvih automobila praktičnost je veoma važna i može se reći da je taj ispit položio. Tu su desetine korisnih i tapaciranih pregrada, gomila USB priključaka, grejanje volana pa čak i zadnjih sedišta, 4 zonski klima uređaj i još mnoštvo korisne opreme koju neću ovde nabrajati redom, to ćete moći da nađete na kraju teksta.
Ono što bih pohvalio jesu tradicionalne i vrlo jednostavne komande za klima uređaj jer smatram da su komande kojima se rukuje putem ekrana najnepraktičnija stvar na svetu.
Infotejment sistemom se rukuje putem ekrana na dodir koji je dimenzija 10 inča veoma dobre rezolucije, font i grafički prikazi su lako čitljivi i uočljivi. Međutim nije savršen i jedna je od retkih stvari koje nam se nisu dopale. Veoma sporo podiže sistem, za pojačavanje zvuka traži previše pritisaka na dugme na volanu ili previše okretanja potenciometra i ima nešto sporiji odziv na komande. A možda smo i mi mlađi previše razmaženi novim tehnologijama?

Vožnja
Kad smo kod novih tehnologija, one igraju veliku ulogu kod vožnje ovog automobila. Nadovezaću se na priču o praktičnosti i infotejmentu. Naime, imali smo prilike da testiramo “Surround Camera System“ u najsurovijim gradskim uslovima za parkiranje i provlačenje po uskim uličicama i ne samo što je korisna stvar, već čini parkiranje jednostavnije nego recimo sa mnogim automobilima C segmenta.

Kamere pokrivaju gotovo svaki ugao, a tu je i naravno pogled iz ptičije perspektive. Kada se na to dodaju razne kontrole stabilnosti, trakcije, ubrzanja, kočenja i još po nešto, dolazi se do zaključka da ovaj automobil može da vozi – svako. U pravom smislu te reči.

Kao što sam već pomenuo, ovaj Discovery poseduje vazdušno vešanje i lično smatram da bi svaki SUV trebalo da ima takav ili sličan sistem. Maksimalni klirens iznosi oko 40cm što je idealno za offroad uslove, ali pretpostavimo da po gradu ili na autoputu nema potrebe voziti na tolikoj visini. Tu nastupa vazdušno vešanje i automobil se može jednostavno spustiti koliko je potrebno što naravno, pozitivno utiče na stabilnost. Ipak, ne treba očekivati čuda jer i kada se spusti maksimalno udobnost ostaje prioritet ispred upravljivosti, ali razlika se svakako oseti jer pri najvećoj visini je ljuljanje karoserije izraženije pri ulascima u krivine. Međutim, u Land Roveru kažu da je i to znatno unapređeno u odnosu na prethodnu generaciju jer su sada i karoserija i podvozje u potpunosti spojeni što je konvecionalni pristup u autoindustriji, dok se to kod ranijih generacija pravilo separatno. Takođe, sada je lakši za skoro 500kg jer je ceo izrađen od aluminijuma, što je jako bitna stvar i veliki napredak po pitanju voznih karakteristika i naravno ekonomičnosti.

 

Što se motora tiče, najlogičnije bi bilo da priču započnem tako što ću nizati hvalospeve o monstruoznosti V6 trolitraša sa 258 konja i 600Nm, ubrzanju ovog diva od 0-100 za samo 8,1sek. i maksimalnoj brzini od 209km/h… Ali ipak ne. Ono što ovde ostavlja prvi i najsnažniji utisak jeste uglađenost ovog dizelaša. Toliko tih motor da smo u jednom trenutku otvorili prozor kako bi se uverili da nije reč o nekoj vanzemaljski-tapaciranoj kabini koja ne prima nikakve zvukove unutra. U svim režimima vožnje rad motora je tih i kultivisan i jedino po čemu se razlikuje od benzinca je broj obrtaja na kojima radi, jer da nisam video obrtomer sa malo brojeva, bio bih ubeđen da je u pitanju benzinski agregat.

 

A ono po čemu se još razlikuje je potrošnja, a ona je takođe impresivna za ovakve karakteristike. Ako je verovati bordu, prosek koji smo zabeležili tokom testa je oko 11 litara na 100km. Zanimalo me je šta kažu vlasnici, tako da sam na internetu pronašao neke informacije da može da se spusti i oko 9 bez problema ali isto tako i da naraste do 13-14 litara u nešto ekstremnijim uslovima eksploatacije. Velikim delom za takvu ekonomičnost zaslužan je i automatski 8-stepeni ZF menjač o kom ne treba previše trošiti reči.

Kada je u pitanju offroad, na žalost nismo mogli previše zaključaka da izvučemo jer smo auto dobili na točkovima od 22 inča i gumama niskog profila pa se nismo trudili da ga stavljamo na preozbiljne testove. Ono što je bitno je da ovaj auto poseduje automatski ofroud mod tako da sam prepoznaje uslove u kojima se nalazi, ali ostavlja mogućnost za odabir nekog od modova za recimo travnatu, kamenovitu ili blatnjavu podlogu.

Zaključak
Na početku teksta rekoh da sam bio zabrinut po pitanju naših kompetencija da pričamo o ovom automobilu, međutim, nije to više onaj Discovery kakav smo poznavali. Nije to ona surova radna mašina sa kojom ćeš da uletiš u blatište do kolena i da ne misliš. Ovo je nešto novo, nešto mnogo univerzalnije. Dovoljno je moderan i nakrcan gedžetima da mlađima bude interesantan, dovoljno ozbiljan i umeren za porodični automobil i dovoljno spreman za najzahtevnije akcije.

Ali za koga je tačno namenjen? Nazovimo tu ciljnu grupu – vikend avanturisti, ako u današnje vreme uopšte i postoje ljudi koji uspevaju da budu avanturisti i tokom radnih dana?
Čini se kao da je napokon pogođen idealan odnos između praktičnosti, komfora i ofroud sposobnosti, a sve to u paketu malo ko od konkurencije ima.
Znate na šta mislim? Mislim na one situacije kada gradski šmekeri krenu sa svojim fensi-šmensi SUV-om na Kop, zaglave se negde pa zovu lokalce da ih izvlače Ladom Nivom koji pocrkaju od smeha i još to lepo naplate. Zato je tu sada novi Discovery.

Text/ Photo/ Video: I. Jankovski/ A. Kušljić

Slični tekstovi

Komentari