Menu

Jaguar F-pace R-Sport 25d

Jaguar F-pace R-Sport 25d

Imaš imidž i tradiciju. Simbol si luksuza i prestiža. Nosiš u sebi trkačke gene. Omiljeno si prevozno sredstvo aristokratije. I onda se se drzneš da udariš na najjače, da zađeš na teritoriju na koju nikada nisi kročio. I dok zdravorazumni sa nevericom osuđuju tvoj potez podižući levu obrvu u vis i pitajući se čemu to, ti posle nepunih godinu dana podižeš pehar na kome piše 46.000, cifra koja označava broj prodatih vozila F-Pace, što je najveći broj prodatih jedinica za godinu dana jednog Jaguarovog modela u istoriji fabrike!

Da li smo iznenađeni? Ne, ni najmanje. A i zašto bi bili kada je F-Pace jedan od najlepših, ako ne i najlepši terenac koji se trenutno kotrlja po planeti.

Ajd’ onako iskreno – da vam je neko rekao pre 20 godina da će Jaguar pod rukovodstvom Forda tavoriti, a pod okriljem indijske kompanije TATA dosegnuti zvezde da li bi ste mu verovali? Teško. Međutim, upravo je tako. U martu ove godine, The Guardian je objavio da je fabrika prodala rekordan broj vozila u periodu mart 2016 – mart 2017 i time postavila lični rekord u svojoj 95 godina dugoj istoriji.

Al’ ajde da se vratimo na F-Pace. Šta je to Jaguar uradio da F-Pace postane razlog masovne histerije širom planete?

Pre svega, napravio prelep SUV što je samo po sebi bilo dovoljan razlog da potencijalni kupci prepoznaju povratak imidža koji je svojevremeno izbledeo.
Biti deo elite koja vozi automobil koji donosi status i simboliše stvar prestiža želja je svakog od nas. F Pace ne samo da je lep, već je agresivan i skladan. I to na svakom delu svog tela. Bilo da mu prilazite od napred kada u oči upada agresivna prednja maska koja u kombinaciji sa prednjim svetlosnim grupama i upaljenim led diodama izaziva strahopoštovanje, bilo da ga gledate od pozadi, kada je pitanje sekunde kada će namignuti kroz jedan od uskih, ali dovoljno dugačkih štopova i kroz izduv izgovoriti ADIO!
A možete mu prići i sa boka, i uživati u skladnom telu obuvenom u patike od 20 cola koje po potrebi mogu biti i dva broja veća. Ova skladnost i pre svega umerenost u agresivnosti omogućila je njegovoj elegantnoj pojavi da dođe do punog izražaja.

Šta je time dobila fabrika? Širok spektar potencijalnih kupaca, čiji se ukusi mogu sumirati samo u jednoj reči: Jaguar.

Kakav je unutra?

Neobičan, nepredvidiv, kontradiktoran, esktravangantan. Prava kombinacija englesko – indijske kulture. Indijski čaj serviran u pet u pabu u Čelziju.

Evo i primera…

Ručica menjača?
Ne, nema je. Ne postoji. Sve dok ne date kontakt. A onda izroni iz centralne konzole. Ne, nije klasična ručica poput džojstika, već više kao neka vrsta kursora ili miša, koja najviše liči kursoru iz BMW-a koji služi za navigaciju kroz meni. Začuđujuće, ali prosto je neverovatno koliko se brzo naviknete na nju. Čak se ne biste više ni vraćali na džojstik.

Centralni displej?
Hmmm… Pre bih rekao da postoje dva televizora, jedan centralni, drugi koji se nalazi ispred vozača, tamo gde bi trebala da bude instrument tabla. Digitalna je, a simulira analogne brojače. Ova ispred vozača je 12 inča, ona na centralnoj konzoli 10.
Ekran ispred vozača može se po potrebi pretvoriti u navigaciju, pa onda na dva odvojena displeja možete pratite kuda idete. Ono kao jedna navigacija za vas, a druga za ženu. Tek da se izbegne konflikt. Centralna ima još jednu prednost. Može se podeliti na dva dela, pa na jednom gledaš film, a na drugom pratiš parametre vožnje. Sve je jednostavno i lako za korišćenje. Kada smo kod parametara vožnje, tu je i opcija praćenja distribucije snage između prednje i zadnje osovine. Sve je lepo nacrtano, kao na crtaću. I nama se svidelo, a kamoli tek deci.

Kamerice i parkiranje?
Eee, to je tek priča za sebe. Iz aspekta F-Pace kamerica za rikverc je passe. Postoji ona, al’ postoji nešto još bolje. Kamera od 360 stepeni. Aktiviraš je i vidiš sve oko sebe jer je snimak sinhronizovan tako da izgleda kao da vas neko snima od gore. Toliko je dobra fora, da nema šanse da zabodeš auto u žardinjeru ili stubić, sve i da hoćeš.

Navigacija?
Savršena. Kada sam odlazio po kolegu Aleksandra sa kojim sam radio test, sprovela me je kroz neke uličice u Zemunu, koje čak i nisu uličice već oni klasični prolazi između parkinga u okviru bloka zgrada. U jednom momentu sam pomislio da je zabagovala, kad ono – eto mene ispred Acine kuće.

Ambijentalno osvetljenje?
Uglavnom se kolega zanimao sa rasvetom i nije se smirio dok je nije dešifrovao – zavisi od moda vožnje u kojem ste, ali se može štelovati u 10 nijansi i mimo moda vožnje. Tako mi je rekao. Ja nisam obraćao pažnju na nju. Diskoteke odavno ne posećujem.

Sedišta i komfor?
Jaguar čoveče, Jaguar je to. Bez i jedne jedine zamerke. Sve onako kako treba da bude. Pozicija vozača kao da je skrojena za vas, pozadi mesta da se ni jedan direktor ne postidi, gepek dovoljno dubok i prostran da se prosečna porodica spakuje za letovanje. Za neimare kojima je žao da unajme kombi, zadnja klupa je deljiva i obara se po celinama na koje je izdeljena.

Nešto specifično za Engleze?
Naravno. Podizači prozora. Naravno da nisu tamo gde treba da budu, tj. na rukohvatu vrata. Ne, nisu ni na centralnoj konzoli. Da, da, u pravu ste, izmislili su oni novo mesto gde će da ih postave – na vratima, ali skroz napred, pa gore, uz sam rub prozora. Zašto baš tamo kada nikako nisu na dohvat ruke? Pa da bi se pravili Englezi.

Indijci?
Naravno da nisam zaboravio na njih. Srećom, javili su se samo jednom, u vidu neke plastike koja nam se nije svidela tu kod ručice menjača. Nema je puno i nije nametljiva. Ono kada baš sve čačkate naletite i na nju. Oko svega ostalog su se potrudili.

Motor, menjač, ogibljenje, ležanje, upravljivost.
Za SUV poput F Pace-a, izbor motora mi je u početku bio krajnje neobičan, međutim, kada malo bolje razmislim, više je nego logičan. Naš Jaguar je ispod haube krio dvolitarski dizel agregat, potpomognut sa dve turbine, koji isporučuje 240 konja i zavidnih 500 njutna. Ova snaga u kombinaciji sa relativno malom masom vozila (težak svega 1800kg) ubrzava do sto za 7,2 sekunde i maksimalno potegne do 217 km/h.
Za one koji žele dodatne informacije kada su u pitanju performanse: ubrzanje na 402 metra iznosi 16,1 sekundi, bez podatka o izlaznoj brzini. Dakle, ne posustaje da vuče čak i kada prebaci stotku.

Menjač je osmostepena automatika koja izuzetno dobro obavlja svoj zadatak, osim ako niste preterano agresivan vozač što je opet u koliziji sa izborom ovog motora jer u opciji postoje i benzinac i dizel od 3000 kubika i 300 konja.

Dakle, ako je cilj kupovine dinamičan auto koji lepo reaguje na gas, promptno i glatko menja brzine prateći vašu dinamičnu vožnju, onda menjač završava posao i više od onoga što vam treba. Ako pak želite da se potežete i dokazujete na nekom usponu poput Avale, kada je posle spore krivine na brzini od 50 km/h potrebno naglo „potopiti“ gas, dešava se da menjač malo okleva pre nego što šalta “na dole”, a auto povuče svom svojom silinom.
Da rezimiram – za dinamičnu vožnju idealan, za vikend trkača ne baš poželjan.

Kombinacija ovog menjača i motora, ali i relativno male mase omogućuje i nisku potrošnju od oko 6 litara, naravno kada se aktiviraju svi ECO modovi, ali se zato ista može vrlo lako podići i na 12 ako ste u žurbi tokom probijanja kroz grad.

Kada su tema upravljivost i ležanje – iz naše perspektive ona je više nego dobra.
Da su gabariti manji, moglo bi se čak i reći da je Jaguar gađao segment HotHatch-a sa dizel motorima. Sve ono što se očekuje od gabaritnog SUV-a ovde se ni ne naslućuje – nema ljuljanja niti preteranog naginjanja u krivini, bez problema se na zavojitim izlazima sa autoputa može proterati pod jačim gasom da vam pozavide i vozači ponosni na gewinde. Ko je zaslužan za dobro ležanje? Pozadi nezavisno multilink ogibljenje, kršteno od Jaguara kao Integral link, dok je napred takođe nezavisno, u vidu dvostruke viljuške, po uzoru na XF i F type modele.

Dynamic, Normal, ECO i Snow su modovi vožnje koji su na raspolaganju, menjaju se pritiskom na taster i svi su lako dostupni na centralnoj konzoli, odmah iza kursora/ selektora menjača. Isprobali smo ih sve, a ponajviše nas je interesovao mode SNOW koji obuhvata ne samo sneg, već i blato, makadam, ali asfalt u slučaju jačih padavina.
Za potrebe ovog moda smo u blizini Resort Kovilovo Spa centra provozali F Pace i van asfalta.
Prvo po makadamu gde smo se uverili da se neravnine i pregibi bukvalno ne osećaju, a zatim smo se parkirali u jednu poveću duboku baru iz koje smo se isparkirali kao po suvom. Nedovoljno veliki klirens od svega 21 cm nije nas dovoljno ohrabrio da bi smo zašli u jesenje oranje i proverili kako da kraja funkcioniše tehnika preuzeta sa Land Rovera u offroad uslovima, ali već i sa onim što smo doživeli po makadamu i blatu smo dovoljno sigurni da je prohodnost ovog terenca takva da se nikako ne može reći da je šminkeraj namenjen pretežno vožnji na relaciji splavovi – tržni centri – Strahinjića Bana.

I malo po malo dođosmo do kraja. Kakvi su nam sveukupni utisci? Iskreno, više nego dobri. Uz poneku sitnu zamerku koju smo lako oprostili konstatovali smo da je Jaguar sa ovim modelom uradio pravu stvar – em je napravio prelep automobil, em je automobil upotrebljiv i na putu i van puta, em je takav da sa njim možete i na more, i u resort, i u njivu i na vikendicu. A mi smo stigli sa njim od Resort Kovilovo Spa preko njive do Haytta. Pa ti vidi.



Tekst: Z. Glavaški/ A. Kušljić

Photo: M. Kostić Kole

[layerslider id=”7″]

Slični tekstovi

Komentari