Menu

Honda Civic 1.5 Turbo  – Type R za svaki dan!

Honda Civic 1.5 Turbo  – Type R za svaki dan!

Napomena: Tekst pisao Aca, a Zoran dobacivao tu i tamo

Aca: Pre svega da se osvrnemo na jednu od glavnih podela PetrolHead-a. Hteli to oni da priznaju ili ne svet PetrolHead-a se deli na one koji su zaljubljeni u automobile i one koji su zaljubljeni u Honde.  Ja lično nikada nisam video toliko zagriženih robova brenda koliko ih ima japanska Honda.
Nebrojano puta sam upao u prepirke sa Hondašima i toliko se nervirao da na kraju inat proradi pa krene čak podržavanje Tojote sa moje strane, u nadi da ću im otvoriti oči i možda objasniti da zapravo postoje i drugi brendovi koji nemaju nekreativni logo “H”.

Zoran: Aca nije dobro upoznao BMW fan-ove. Oni kola dele na BMW i ostala prevozna sredstva. Hondaši su super kakvi su tek ovi.

Aca: Sa takvim stavom i mišljenjem uputio sam se u Delta Motors da preuzmem novi Civic 1.5.  Čim sam ga ugledao, shvatam da su dizajneri opet dobili zadatak da naprave automobil koji će više ličiti na sci-fi svemirski brod nego na bilo šta drugo. Odmah mi je prošlo kroz glavu da sam se već susreo sa Civic-om desete generacije par meseci ranije, ali nisam ni bio svestan toga, zapravo mislio sam da me je obišao Brus Vejn u BetMobilu, na autoputu Beograd – Niš, tog dana.

Zoran: Otišao je u Deltu po Hondu kao dete kada ide kod deda Mraza po paketić. Njegovoj sreći nije bilo kraja.  Tri puta me pre toga pitao jel može Honda da bude kod njega tokom testa pošto je prethodni auto bio kod mene. Rekoh može.

Aca: Nije ni čudo što nisam bio svestan Civic-a na autoputu jer kada pogledate Hondu sa zadnje strane prvo pomislite “Bože, kako je moguće da je svaka generacije sve svemirskija i luđa, odakle im ideje?!”.  Kada na sve to padne mrak i upali se led osvetljenje svemirac ulazi u neku još dalju galaksiju.

Prednji deo vozila su civilizovali, manje oštrih škrga, farovi na mestu gde i treba da se nalaze i nema više znaka koji se sakriva pod staklom. Kolega Zoran je primetio da na prednjem braniku dominira crna maska koja osim što razbija monotoniju navodi vas da iz tog ugla auto doživite kao Dart Vejder-a.

Zoran: Svaka generacija Civic-a mi je bila ko bombona. Sedma možda ne toliko, ali u Type R verziji mi je neodoljiva. Osma kada se pojavila, u onom svom scifi pojavnom obliku što bi rek’o Aca, bila mi je najekstravagantniji, ali ujedno i najlepši automobil na tržištu, čak i u osnovnom izdanju, a ne samo Type S i R verzije. Deveta mi je kao restyling verzija osme. A deseta….Hmmmmm… Od napred supermoćna i prelepa sa onim agresivnim stilom na koji ja “otkidam”, a sa strane i otpozadi…pa nek ostane da mi je od napred u superlativima…

Aca: Svemirci, ovaj, japanci kao da su hteli da ispoštuju evropske kupce pa su im prednji deo automobila ponudili baš onakav kakav žele, dok oni dođu do zadnjeg  dela i dok shvate o čemu se radi uplata je već prošla na izvodu i već su ponosni vlasnici Honde. Bravo japanci odlična strategija!

Dakle za celokupni dizajn šta mogu reći? Originalan? Svakako kao i što smo očekivali. Svemirski ? Pa… Ne baš u meri u kojoj su bile prethodne generacije, ali još uvek da.

Uz sve aerodinamične detalje na vratima i na krovu automobil i dalje ne izgleda dovoljno aerodinamično. Nekako sav je nezgrapan i džombast kada ga pogledate iz profila. Razumem i tolerišem ukuse ali visok krov ne može nikome izgledati aerodinamično i skladno. Doduše, koliko je uopšte bitna aerodinamičnost u svemiru?!

Zoran: Ne sviđa mi se što je porasla. Kao da mora da nadomesti najavljeni prestanak prozivodnje Accord-a. Ali zašto ona? Zašto i dalje nije onaj premoćni hothatch skladnih dimenzija kakav sam voleo i maštao o njemu? Kapiram da će prosečnom kupcu, porodičnom čoveku koji ne može da se “otvori” za limuzinu biti idealan automobil, japijima i menadžerima savršeni službeni auto koji mogu da koriste i u privatne svrhe, ali gde smo tu mi koji automobile volimo i kupujemo iz ljubavi, a ne iz potrebe? Šmrc

Aca: Nazad na planeti zemlji, pošto sam ušao za volan i prešao prve kilometre shvatam da se radi o ozbiljnoj zujalici. Kao dokaz moje tvrdnje je činjenica da su u Hondi rešili da stvar rade iz korena kako treba. Ljudi su rešili da po svaku cenu naprave automobil sportskog karaktera, pa su prvo napravili novi Type R model i onda su sa njega skidali delove, ogolili ga i racionalizovali kako bi napravili običan Civic koji je upotrebljiv za svaki dan na planeti zemlji. Nasleđe šasije direktno sa Type R-a je rezultiralo većom čvrstinom i izbalansiranošću u odnosu na prethodne generacije.

Vešanje pozadi je sada nezavisno, te je automobil  mnogo udobniji i mnogo bolje leži na putu od prošlih modela koji su verovatno pravljeni za kruženje orbitom umesto drumovima planete Zemlje.

Zoran: Vikend pre testa mi se pohvalio da je sa devojkom ponovo gledao serijal Ratovi Zvezda.

 

Sve te novine su ipak u drugom planu iza glavne. Ovo je prvi “običan” Civik sa Turbo VTEC motorom. Isprobali su ga u Type R-u prethodne generacije i konačno shvatili onu izreku: No turbo, no fun! Ej, ljudi doživesmo da Honda izbaci Turbo VTEC i to od 1.500 kubika ?! Svedoci smo ozbiljne evolucije.

Zoran: Pomenuta kombinacija Turba i VTEC savršeno dobro funkcioniše. Automobil je agilan sa izuzetnim odzivom na gas. Jako lepo se vozi, ubrzava iz malih obrtaja, nema potrebe za stalnim promenama brzine. Po potrebi se vrlo lako zavrti da visokih obrtaja sa adekvatnom isporukom snage i posledično brzine. Kao što rekoh gore u tekstu – motor skrojen po pravoj meri prosečnom kupcu dobrog i kvalitetnog porodično/poslovnog automobila koji mu je poslednji stepenik pred ulazak u svet ozbiljnih limuzina.

Aca: Čak ni kad se u F1 prešlo na 1.600 kubika i turbo motore nisam shvatio ozbiljno downsizing, ali sada kad je Honda izbacila 1.0 i 1.5 turbo benzince, sad sam svestan situacije modernog doba. Zadnje vreme došlo.

Elem, automobil na testu ima motor od  1.500 kubika sa 182 turbo konjske snage i osim što se dopada nama turbo fanovima, siguran sam da će se dopasti i pravim old-school Hondašima. Zašto? Zato što su Civic tako dobro setup-ovali da ima mnogo više snage na jako niskim obrtajima i tu istu snagu isporučuje pa sve dok kazaljka ne ode u crvenu zonu.  To znači da u svakodnevnoj vožnji nećete imati potrebu da motor  “zavrtite” i maltretirate sebe i njega, a i okolinu kako biste “dinamično” pratili saobraćaj, već ćete na pola gasa iz nižih obrtaja imati isporuku snage dovoljnu da svima stavite do znanja da vozite daily Type R.

 

Brojke kažu da ovaj Civic od 0 do 100kmh ubrzava za oko 7.7s za šta je najzaslužnija linerano raspoređena snaga od 240nm koju na točkove odlično prenosi šestostepeni manuelni menjač.
Postoji opcija i automatskog CVT menjača, ali mi smo imali sreće te smo se družili sa manuelnim, mada Honda zombiji sa one strane bare se kunu u novi CVT.

Zoran: Menjač je besprekoran. Drugačije se i ne očekuje od Honde.

 

Težina ove nacionalne svemirske stanice je za njene gabarite začuđujuće mala, svega 1.350kg zbog kojih je u stanju da 402m izveze za samo 15.5 sekundi, što je sjajno za automobil koji je ozbiljno veći od Golfa i troši 8-10 litara benzina na 100km.

Zoran: Bez obzira na mali motor, performanse uopšte nisu zanemarljive. Do stotke ispod 8 sekundi, na četvrt milje dovoljno da pobedite u klasi 16 na trkama ubrzanja na Ušću dok su vam deca sa ženom u Cineplexu.

Aca: Ako je već došlo dotle da gledate potrošnju, onda je za vas verzija sa tri cilindra i 1000 kubika kojoj je prvenstveno uloga da bude spora i ekonomična iako na papiru ima 130ks.

Obe verzije su unutra identične i u njima izostaje utisak svemirskog dizajna, te se definitivno primeti da dizajn cilja evropskog kupca.

Prvo vam pogled skreće odličan sportski volan iza kog se krije digitalna kontrolna tabla visoke  rezolucije koja nam daje sve bitne informacije na jako pregledan način, listanjem kroz meni na volanu.

Dizajn centralnog dela multimedije podseća na mobilni telefon ili tablet, te su sve opcije dostupne preko touchscreen-a. Pošto je ovo sportski auto koji se tako i vozi, osnovne opcije su odvojene posebnim tasterima kao što su: meni, klima, navigacija, pojačavanje i smanjenje zvuka te su lako dostupne bez gledanja u ekran.

Sistem multimedije je baziran na androidu tako da je sve jako logično, na svom mestu, baš kako su Honda geekovi navikli da bude.

Od novina u enterijeru primećujemo elektronsku ručnu kočnicu kao i dugme brake hold, koje će držati aktivnu nožnu kočnicu i nakon puštanja papučice i omogućiti vam da odmorite nogu.

Zoran: Enterijer u tri reči – praktičan, pragmatičan, ergonomičan. Momenat koji me ostavio bez daha je brzinomer i obrtomer, naravno digitalni i integrisani u jednu celinu. Možda će nekom na prvi pogled delovati čudno, ali za mene je to bila ljubav na prvi pogled. Toliko je dobro odrađen da sam tokom prvih kilometara vožnje više gledao u cajger nego li na put. Za one koji vole baš brzu i dinamičnu vožnju – konačno mogućnost da istovremeno, jednim pogledom možete u milisekundi primiti obe informacije: obrtaje i brzinu kretanja. Neprocenjivo za one koji voze track day, trke…

Japanci su ipak morali uneti malo konfuzije, ovaj put tako što su na oba prednja vrata stavili taster centralne brave, a onda i fizički postavili brave na vratima, tako da na dva načina razdaljine 10cm možete otključati i zaključati automobil iznutra, zanimljivo. Mora da i za to postoji objašnjenje…

Zoran: Na prednjem paru vrata, sa untrašnje strane nalaze se prekidači za centralno zaključavanje. Savršeno. Više nema zvocanja lepše polovine u stilu: da li si nas zaključao? Hoćeš deca da nam poispadaju iz kola???

Definitivno odličan potez Honde je da u standardnu opremu uključi Honda Sensing paket sistema zaštite koji je dosad bio samo skupa opcija. To je Hondina asistencija koja pokriva praktično sve što treba vozač da prati i ukoliko u nekom trenutku on to ne uradi, Civic ga odmenjuje.  Tako da se ne iznenadite ako vam se zategne pojas prilikom kočenja, ukoliko vas obavesti na pešaka ili dodatno zakoči zbog vozila ispred.

Uz sve to postoje opcije kao što su Lane Assist koja prati saobraćajnu traku kao i prepoznavanje saobraćajnih znakova koje vam u svakom trenutku daje informaciju na board-u o aktuelnom ograničenju brzine.

Svemirac u desetoj generaciji je  krcat opremom i gedžetima, a ukoliko se odlučite da na 25 000 EUR koliko košta testirani model, dodate još 15 000 EUR, dobićete automobil i krcat snagom. Type R desete generacije sa svojih 320ks je trenutno najbrži automobil sa pogonom na prednjim točkovima kako na stazi tako i na pravcu!

Za kraj ostaje samo da pitam za instrukcije za uplatu za članstvo u Honda Clubu, pitam za druga, nije za mene, stvarno.

Zoran: Pustite Acu da mašta o Type R-u. Za one koji nemaju potrebu za 300+ konja pod haubom, a žele lep, dinamičan, pouzdan automobil, koji je više nego komforan za jednu porodicu, a s druge strane dovoljno atraktivan za mlade pripadnike midle management-a stranih firmi kojima je ova Honda realna opcija za službeni automobil, a koji se tokom privatnih kilometara može poterati brzo u rangu jednog Golfa GTI pete generacije, ova Civic je prava mera koja će vas zadovoljiti.

Text: Z. Glavaški/A. Kušljić; Photo: N. Dragorajac

 

[layerslider id=”28″]

Slični tekstovi

Komentari