Menu

Ford Kuga 2.0 4×4 180HP- Beskompromisna pobeda u klasi

Ford Kuga 2.0 4×4 180HP- Beskompromisna pobeda u klasi

Napomena pre čitanja: Aleksandar pisao, Zoran se ubacivao tu i tamo.

Kada na guglu potražite značenje izraza “Cool” naiđete na informaciju da je to najbolji  i najlakši način saopštenja da je nešto sjajno. Kažu da je taj izraz vrlo opuštajuć i da nikad ne izlazi iz mode te ga prolazni trendovi ne dotiču.

Kako na netu, tako i u autosvetu postoji idealna definicija tog izraza u 2 reči : Ford Kuga.

Po malo o SUV-u i prvoj Kugi…

Aleksandar: Pre skoro 10 godina na tržištu se pojavila Ford Kuga prve generacije. Čini mi se da je njen primaran cilj bio da što pre pogodi segment kupaca koji nema konkurenciju, segment kompaktnih SUV-eva.

Međutim kako se vraćamo u sadašnjost, shvatamo da je čak i ta kategorija manjih allroad vozila prepuna novih modela koji su, kako vreme odmiče, sve sličniji. Poenta kompakt SUV segmenta je napraviti vozilo malko većeg klirensa, koje bi bilo lakše za manipulaciju po ne baš idealnim domaćim putevima, sa dovoljno prostora za 4 putnika, prihvatljivog(čitaj malog) prtljažnika i fensi ekrana na dodir koji će prekratiti čekanje na semaforima.

Zoran: Prva generacija mi je bila nekako… smešna. Generalno svi Crossover-i, pogotovo oni sa FWD pogonom su mi kategorija vozila koji kupiš ženi da bi se osećala bitnom i važnom. Ako ne pred drugaricama, onda makar u saobraćaju. Valjda zato nikad i nisam imao želju da se vozim takvim kolima i iskren da budem uopšte se nisam radovao pozivu Ace kad me je obavestio da nam je Grand Motors ustupio restilizovanu Kugu druge generacije na test.

Prvi utisak u drugoj generaciji…

Aleksandar: Nova Kuga? Kod druge generacije Kuge, naročito kod fejslift modela koji smo imali na testu, nema ni mrvice onoga što je nosila sa sobom prva generacija. U Fordu su shvatili da u moru istih “džipića” moraju biti drugačiji. Svima nama zanimljivo deluje ono što nemamo, a to su shvatili i dizajneri u Fordu pa su nama Evropljanima ponudili američki dizajn. Čemu komplikovanje? Ponudiš im ono što su godinama mogli gledati samo na internetu i po posterima i već si na pragu da izazoveš revoluciju.

Zoran: Ova druga generacija Kuga je “objasnila” što bi rekli mlađi. I to već na prvi pogled. Američki, mišićav, rendžerski dizajn izdvojio je Kugu iz mora istih. Napravili su urbanu kul facu. I ooozbiljan offroad automobil…

Par reči o dizajnu, prvo eksterijer…

Aleksandar: Dakle, što se dizajna tiče, Kuga je sitniji brat blizinac Ford Edgea koji je namenjen za američko tržište. Napred hauba, a na njoj brutalne izbočine koje odaju lažni utisak nekog V8 agregata, a ispod nje hromiran gril koji podseća na monster kamionete tipa F350…

Zoran: Za moj ukus – prelep. Em je druga generacija porasla za 10 cm u dužini, em je fejsliftom dobila mnooogo ozbiljniji i agresivniji izgled, pre svega zahvaljujući ogromnom trapezoidnom grilu napred, ali i lepšoj, na oko agresivnijoj prednjoj svetlosnoj grupi. Spreda je zaista kao pravi američki SUV.

Kao da je namenski pravljen u Kentakiju za Amerikanca po imenu Džo, koji po preriji juri bizone preko dana, a uveče uz bendžo ispija pivo u salunu dok sa ortacima kaubojima igra bilijar. Politika da se evropskom kupcu ponudi američki dizajn po mom mišljenju je pun pogodak.

Enterijer…

Aleksandar: Volan je verovatno najzanimljiviji deo enterijera, osim što je multifunkcionalan, poseduje i pedalice za šaltanje brzina, ali i grejače za ruke! Zbog mogućnosti grejanja ruku na volanu, već sada enterijer Kuge odnosi pobedu u klasi.

Sedišta su toliko udobna i mekana da ćete u njima verovatno i večerati neki fastfood jer živite brzo, a hranite se… ne, to je neka druga reklama, ovo ovde je ipak test automobila. Elem, posle klope imaćete i gde da stavite sok, pošto je ovaj SUV odlično opremljen držačima čaša.

Pozadi ima dovoljno mesta za tri odrasle osobe, a ukoliko ih bude dvoje i oni će moći da uživaju u čarima držača čaša u zadnjem naslonu.

Multimedija je u odnosu na prethodni model izašla iz domena SegaMege, tako da je sad u stanju da zadovolji i mlađu populaciju, koja putem BT kači svoje ajfone, tablete i ostale suplemente.

Poboljšanjem multimedije rešili su višak dugmića, a ručicu menjača postavili bliže kontrolnoj tabli i time postigli da sve izgleda lepo i uredno složeno.

Što se gepeka tiče to je tek šou. Zaboravićete da vozite automobil srednje klase, jer ćete klikom na dugme doživeti da Kuga sama otvori gepek ali ipak neće sama utovariti namirnice iz kolica u Tempu dok vi kačite novi instagram stori. To je ozbiljan minus.

Zoran: Dizajnerska pobeda po pitanju centralne konzole i instrument table. Obrtomer i brzinomer oivičeni su elipsoidnim strukturama čije su dijagonale suprotnih pravaca. Pomalo podseća na cajgere starijih modela Alfa Romea. Između njih maleni displej na kome, između ostalog, možete pratiti i raspodelu distribucije snage između prednje i zadnje osovine.

 

Centralna konzola je iz dva dela. Gornji, na kome se nalazi touchscreen displej, i donji, na kome su komande za radio aparat i klima uređaj. Za razliku od onih proizvađača koji misle da su fensi time što nakače tablet na konzolu da više štrči i smeta nego da je od koristi. Ovde je displej kulturno ugrađen u konzolu, i to par centimetara u dubinu kako bi se zaklonio od sunca i dobio na jasnijoj vidljivosti. Dugmići zaduženi za operativne funkcije na ekranu su u horizontalnoj ravni neposredno ispred ekrana, umesto u vertikalnoj kako logika nalaže. Neobično, ali simpatično. I različito u odnosu na sve ostale.

Pozicija za volanom odlična. Uravnotežena i izbalansirana osa naslona za levu ruku na vratima i naslona za ruku između vozača, a sve u kombinaciji sa preudobnim, a opet dobro oblikovanim sedištima, omogućuju udobna putovanja na dužim relacijama. Sve ostalo opisao Aca.

Malo o onome što se krije ispod haube i kako to utiče na kotrljanje po putu…

Aleksandar: Ford Kuga nije samo urbani rendžer, već je moćni rendžer. U verziji sa turbo-dizelom od 2000 kubika koji, hvala bogu, nije trpeo posledice globalnog zagrevanja ili neke druge teorije zavere isporučuje 180 konja koje koriste sva četiri točka i time još više izdvajaju Kugu iz mase “klasičnih džipića”.

Kao što rekoh, volan je verovatno najzanimljiviji deo enterijera, jer kada shvatite da iza njega postoje pedalice za šaltanje brzina sreći nema kraja! Osećate se kao Mark Webber dok vozi krug po Monaku nedeljom ujutru, a vi zapravo špartate šinama kroz bulevar i preskačete gužvu. Dobro, ne mora šinama kroz bulevar, ima šina i kod Hrama. Odlično usklađen menjač maksimalno izvlači svih 400nm iz ovog dizel wannabe monster truck-a.

Zoran: kada se pogledaju specifikacije automobila, situacija je sledeća: maksimalna brzina je 200km/h, što je Ok, ipak je SUV u pitanju. Ubrzanje do 100km/h je po tvrdnjama fabrike 10 sekundi. Kao Opel Calibra 2.0 iz 1991. Nekad solidno dobro, sada sporo kao puž. Barem na papiru. Testove koje su radili eminentni strani časopisi pokazali su da je ubrzanje bolje od onoga što fabrika kaže i da iznosi 9 sekundi.

Kakva su naši utisci o performansama?

Mi nismo imali merne instrumente, ali je subjektivni osećaj da je ubrzanje do stotke čak i manje od 9 sekundi. Evo i zašto. Kuga ima 400 Njutna obrtnog momenta koji je raspoloživ već od 2.000 obrtaja. S obzirom da smo se mahom vozali po gradu i po putevima oko grada, nije bilo prostora za visokim brzinama, ali jeste za međuubrzanjima. U tim momentima, kada je potrebno naglo ubrzati od 60 do 100, ili od 50 do 70, ili svim onim situacijama koje nam se beskonačno mnogo puta ponavljaju u svakodnevnim vožnjama. Udar koji nastaje prilikom potapanja papučice za gas je toliki da imate utisak kao da će Kuga da poleti. G-sila je u tim momentima toliko jaka da vas bukvalno zalepi za sedišta. Kada smo posle vožnje guglali po netu, iskreno smo bili šokirani da je fabričko ubrzanje svega 10 sekundi. Kao što rekoh, subjektivni utisak je da je daleko brži nego što piše. Strane kolege su i dokazale tvrdnje.

Po neka reč o off-road i pogonu 4×4…

Aleksandar:  Klirens od 18cm je dovoljan da vaša lepša polovina bez problema barata sa lokalnim stubićima i žardinjerama. Takođe kada vidi neko potencijalno parking mesto na trotoaru koje nije obeleženo i lako dostupno, sa Kugom bez problema (čitaj: bez češanja felni i sajtni) mesto postaje dostupno.

Zoran: Ford je u prvoj generaciji Kuge koristio dobro poznati Haldex system pogona. U pitanju je najnežnija forma AWD gde se tokom vožnje sva snaga prenosi na prednju osovinu, dok se u slučaju nedovoljne trakcije pogonskih točkova deo snage prenosi i na zadnju osovinu.

Kako je sa drugom generacijom očigledna namera kompanije bila da se od Kuge napravi zaista ozbiljan automobil u svakom pogledu, taj pristup primenjen je i na pogonu. Kuga sa našeg testa imala je Fordov “Intelligent All-Wheel Drive system” koji podrazumeva: višeslojno kvačilo postavljeno između prednjeg i zadnjeg diferencijala koje po potrebi raspodeljuje snagu između prednje i zadnje osovine u kombinaciji sa Torque Vectoring Control-om, sistemom čija je primena u Fordu započela od Focus RS-a, a čiji je zadatak da registruje gubitak trakcije na određenom točku i nežno ga prikoči, čime preraspodeljuje snagu na drugi točak sa većom trakcijom u okviru iste osovine.

Da rezimiram, dok jedan deo sistema preraspodeljuje snagu između prednje i zadnje osovine putem kvačila, drugi deo sistema preraspodeljuje snagu između desnog i levog točka kod iste osovine pomoću kočnica. Dakle, sofisticaraniji, kompleksniji i daleko efikasniji sistem u odnosu na Haldex.

Kako se sistem pokazao u praksi?

Za potrebe ovog dela testa odvezli smo Kugu na livadu iza Savskog nasipa i poterali je pod jačim gasom na improvizanom zemljanom poligonu. Bili smo više nego iznenađeni: auto je upravljiv, predvidiv, sa blagim zanošenjem repa koji se vraćao u putanju mirno i bez ikakvog narušavanja dinamike vožnje između čunjeva. Iskren da budem, očekivao sam da će auto bežati “preko nosa” zbog sporije reakcije računara i posledično sporijeg prebacivanja snage na zadnju osovinu, što je problem koji se javljao kod Haldexa, međutim ne samo da nije bežao preko nosa već ga je Torque Vectoring Control dodatno i preciznije provlačio nazad kroz čunjeve.

 

Malo dodatne vožnje kroz blato i poneki strmi uspon uz delove nasipa koji su nam bili izazov, a koje je Kuga bez po muke savladala, samo je potvrdila da je druga generacija Fordovog SUV-a daleko ispred Crossovera sa prednjim pogonom, eventualno Haldexom, naspram kojih deluje kao Yamaha Tenere naspram Tomos Apenca.

Dakle, Kuga 4×4 nije jedan od onih auta kod kojih je najveći off-road izazov odlazak po makadamu do vikendice, već je autić spreman i za daleko ozbiljnije off-road avanture.

I za kraj jedan zajednički zaključak nas dvojice u prvom tekstu u kome se nismo pokačili međusobno jer nas je auto zaista obojicu oduševio u svakom segmentu…

Na osnovu svega gore napisanog možemo da zaključimo da su Kugu napravili tolikom facom da prave konkurencije praktično i nema. Neko će reći, a Mazda CX-5, Tiguan i Q3?

  • Da li je neki od njih na steroidima i nabildovan kao Kuga? Ne.
  • Da li imaju grejanje volana, telepatski gepek, menjač kao Mark Webber, 400nm na obe osovine i potrošnju od 8l? Ne.
  • Da li vas pretvaraju u urbanog rendžera za isti novac kao Ford? Ne.
  • Da li su Cool kao Kuga? Ne.

Toliko.

 

Text: Z.Glavaški/ A.Kušljić, Photo: N.Dragorajac

Pozitivno

  • Američki dizajn
  • Solidne offroad performanse
  • Bogat nivo opreme

Negativno

  • Cena

Slični tekstovi

Komentari