Menu

Fisker Karma: lep da lepši ne može biti!

Fisker Karma: lep da lepši ne može biti!

Spadam u grupu onih koji smatraju da su najlepši automobili napravljeni do početka ’90-ih, a da je sve posle toga postala hiperprodukcija tokom koje su pojedini proizvođači izgubili pravi identitet svog brenda. Ne kažem da danas automobili nisu lepi, ali daleko od toga da mogu da kažem da danas kad ugledam neki novi automobil ostanem bez daha i provedem po pola sata pored njega uživajući u njegovoj lepoti.

Jedan od retkih koji je uspeo da mi izmami taj nivo emocija bila je Alfa Romeo 8C Competizione, koju sam ugledao pre nekoliko godina u Italiji. Do nedavno sam tvrdio da je to najlepši automobil koji je proizveden u poslednjih 20 godina. U tom uverenju živeo sam sve do momenta kada sam ugledao Fisker Karma-u, do tada meni potpuno nepoznat automobil.

Karmu je dizajnirao Henrik Fisker, isti dizajner koji je potpisao i dizajn BMW Z8. Proizvodnja je započeta u Fisker Automotive 2011-e godine, ali je ubrzo posle početka proizvodnje kompanija zapala u finansijske probleme i nedugo zatim prodata Kineskoj kompaniji. Septembra 2016-e godine novi vlasnik nastavlja započeto, ovaj put pod imenom fabrike Karma Automotive.

IMG_6157

Da se vratim na Karmu. Lepota koju poseduje Fisker je takva da vam je ne mogu opisati, a na žalost plašim se da je ni slike ne mogu dočarati. Automobil koji kad gledate od napred, čak i blago iz kosa, u potpunosti odaje utisak kupea, koji vešto skriva svoj zadnji par vrata i koji bi kao žensko verovatno imao proporcije 90-60-90 jer je struk značajno sužen u odnosu na prednji i zadnji deo, a koji su pri tome toliko široki da bezmalo imaju dva metra (dimenzije auta su 5m x 2m)… Automobil koji je od napred dovoljno namršten da izaziva strahopoštovanje, a koji svojom linijom s boka odiše maksimalnom elegancijom.

Priliku da upoznamo i provozamo Fisker Karmu imali smo tokom nedavne posete Holandiji gde smo se susreli s njim. Da je zaista prelep i da privlači veliku pažnju potvrdila nam je vožnja u okolini Amsterdama kada su tokom snimanja skoro svi prolaznici i ostali vozači zastajali, zagledali, mahali, slikali, pozdravljali… Vrhunac je bio kada je vozač gradskog autobusa zaustavio vozilo puno putnika ne bi li na trenutak zastao i podelio sa nama svoje oduševljenje.

IMG_6159

A o kakvom se zaista automobilu radi? U pitanju je auto sa hibridnim pogonom kod koga dva elektromotora snage od po 160 ks pokreću zadnje točkove dok benzinski motor ima funkciju dopune baterija. Benziski četvorocilindrični turbo motor od 2.0 litre ima snagu od 260 ks.

U ovoj kombinaciji Fisker ostvaruje sledeće perfomanse:

  • 0-100km/h: 7,5 sekundi sa elektromotorom, max speed: 150 km/h
  • 0-100km/h: 5,5 sekundi sa uključenim petrol engine, max speed: 200 km/h

Interesantnan podatak vezan za ovaj automobil odnosi se na njegovu potrošnju: tokom kombinovane vožnje kakvu praktikuje vlasnik automobila, potrošnja Fiskera kretala se oko 1,5 lit benzina na 100 pređenih kilometara! Osim što za napajanje koristi klasičnu struju kao i struju generisanu benzinskim motorom, Karma poseduje i solarni krov koji takođe ima funkciju dodatnog napajanja baterija.

IMG_6160

Zvuk, tačnije zujanje koje proizvodi Karma je krajnje specifičan i u najmanju ruku podseća na zvuk svemirskog broda iz SF filmova. Iako sam jedan od onih koji sa prezrenjem iščekuje momenat dominacije elektroautomobila pre svega zbog krajnje glupog osećaja vožnje bešumnog vozila, mogu vam reći da je zujanje koje ovaj auto pravi vrlo zarazno i lako privikavanju te mi posle par kilometara vožnje uopšte nije smetalo, čak naprotiv.

Ono ka neki zaključak za kraj – da mu nedostaju perfomanse, nedostaju mu. Da to jaaaako dobro kompenzuje svojom lepotom i elegancijom – kompenzuje. Da je ekonomičan za vožnju, itekako jeste. Da li bi mu dao prednost u poređenju sa značajno bržom konkurencijom iz kategorije luksuznih sportskih sedana poput Tesle, Panamere, BMW i Mercedesa? Svakako DA. Zašto? Zato što Fisker nema za potrebu da se trka sa svojom konkurencijom jer ih je svojom pojavom, lepotom i elegancijom ostavio daleko iza sebe…

IMG_6161IMG_6162IMG_6163

Tekst i Photo: Zoran Glavaški

Slični tekstovi

Komentari