Menu

Skijatos – Low Budget Vodič

Skijatos – Low Budget Vodič

Sigurno ste već gledali Zokijev vlog i njegovu V8 avanturu do Kefalonije. Ako ste gledali, možda ste kao i ja posegnuli za digitronom kada je rekao da mu je kamatarka trošila i do 20 litara sa kamp prikolicom i da je prešao ukupno 3000 km. Pošto spadam u onu prosečnu, šljakersku kastu, rešio sam da napišem jedan mali vodič za letovanje po ceni goriva koje je Zoki potrošio da premesti kamp prikolicu sa Sitonije na Kefaloniju. Možda neće biti toliko interesantno, ali smatram da može biti korisno. Dakle, da krenemo od početka, tj. od samog planiranja.

Slamarica

Pošto mi je plata u firmi u kojoj radim “vrhunska” kako ja to volim da kažem, a svu ušteđevinu sam sprcao na foto opremu i ona nikako da počne da se isplaćuje, pritom moj sapatnik, gospodža je friški diplomirani ekonomista u zemlji sa još vrhunskijom ekonomijom…ček’, ko je ono beše novi ministar ekonomije?  Elem, u takvoj konstalaciji jedan mladi par lako dođe u situaciju da letuje sa 450 evra. Mnogima nezamislivo, posebno ako se uzme u obzir da po Srbiji mnoge buvare od hotelskih soba koštaju toliko, ovde imamo paradoksalnu situaciju da za te pare dobiješ kartu za autobus i trajekt, odličan smeštaj na 10 noćenja kao i rentakar na 7 dana sa sve gorivom. Da. 450 evra za dve osobe na Skijatosu krajem maja.

Zašto u maju?

Ako ikad postanem milioner ili milijarder uvek ću olizati poklopac od čaše jogurta i letovati van sezone. To je prosto stvar koja nema veze sa štednjom, čak bih da sam vlasnik turističke agencije te termine naplaćivao skuplje nego ostale, iako bih verovatno ubrzo bankrotirao. Recimo, pre 3 godine smo 9 noćenja + prevoz na Lefkadi platili 60 evra po osobi, a last minute cena je bila 40 evra. Ljudi se najčešće plaše vremenskih prilika, ali naše iskustvo, kao i statistika meteoroloških merenja govori da šanse za loše vreme krajem maja ili krajem septembra nisu ništa veće nego tokom sezone. Mi do sada kišu i oblake nismo videli.

Temperatura vode je sasvim pristojna i za one zimogrožljive, ali nije to najbitnije.
Najvažnija stvar je da gužva gotovo ne postoji. Na svakoj plaži bude maksimalno 20ak ljudi, nema buke ni stresa, samo osećaj mira i slobode.
Nema onih momenata kada dođe porodica na prepunu plažu, izaberu baš slobodnih pola kvadrata peska pored vas, spuste peškire preko vaših, legnu ispod vašeg suncobrana, pa se onda posvađaju međusobno na krv i nož, pa još ako razumete jezik kojim govore jer vam je slučajno maternji, to se pretvori u beskrajnu zabavu… ako ste mazohista.

Zašto Skijatos?

Nismo baš neki avanturisti, ali volimo da zujimo na odmoru i za takav tip letovanja Grčka ostrva su idealna. Skijatos je možda čak i najpraktičniji jer je izuzetno malo ostrvo (12km po dužini) i nudi ogroman broj prelepih plaža na tako malo kilometara kvadratnih. To govorim jer na nekim ostrvima poput Lefkade smo prelazili i preko 100km dnevno, tako da se ne štedi samo na jako skupom gorivu (bezolovni 1.9€/L), već i na vremenu. I zaista, mi smo za šest dana koliko smo rentirali auto prešli 200 i kusur kilometara i uspeli da obiđemo sve popularne plaže.

Skijatos se nalazi u grupi ostrva Sporadi i do njega se dolazi trajektom iz luke Volos (810km od Beograda), odakle plovidba traje oko 2 i po sata. Ono što ga izdvaja u odnosu na većinu Grčkih ostrva jeste količina zelenila, posebno borove šume, a to znači i uživanje u lepom mirisu kao i dosta prirodnog hlada na plažama ako ne želite da plaćate ležaljke i suncobran po 8 evra dnevno za dve osobe, a negde i 10€. Mi smo se odlučili za opciju suncobrana od 10€ iz obližnjeg marketa i taman je potrajao 10 dana dok se nije raspao i završio u kontejneru.
Skijatos važi za popularnu destinaciju za turiste zapadne Evrope, tako da se najviše mogu čuti engleski, holandski, francuski i nemački jezik. Moglo bi se reći da su i cene “prilagođene” njihovom standardu, ali i dalje to nije nešto nedostižno za nas. Neki čak zapucaju i svojim automobilom.

Transport

Postoji jedno nepisano pravilo – ako na Grčkom ostrvu nisi motorizovan bolje nemoj ni da ideš. Besmisleno je sedeti u jednom mestu svih 10 dana pored toliko prirodnih lepota koje se mogu videti za to vreme.
Ja znam da bi svi petrolhedi uvek najradije išli svojim automobilom, pa makar i na kraj sveta, ali evo iz kojih (čisto praktičnih) razloga to nije bolja varijanta od rentiranja vozila.Pošto je ovo budget vodič počnimo od ekonomskih razloga, dakle, računica za put sopstvenim prevozom je sledeća:

  • Gorivo – 80€-130€
  • Putarine – 60€
  • Trajekt – 100€ za dva putnika + 130€ za vozilo
  • Zeleni karton – 15€

Ukupno = 385€ – 435€

Sa druge strane, cena rentiranja automobila A segmenta za više od 5 dana se na Skijatosu kreće oko 20 evra dnevno. Za tako malo ostrvo 6-7 dana je više nego dovoljno. Preostala 3-4 dana možete obilaziti ono što je u blizini vašeg smeštaja. Cene kvadova su slične, ako ne i iste, ali meni ne odgovaraju jer uvek vučem sa sobom dosta foto opreme pa mi ono koferče nije dovoljno. Za Grčka ostrva najbolji izbor bi bili automobili poput Suzuki Jimny-a, Pande 4×4 i tome slično, ali i njihove cene su znatno jače – oko 35 evra dnevno. Razlog za to je dosta nepristupačnih plaža do kojih ne postoji asfaltiran put. Ne znači da je do njih nemoguće doći običnim automobilima, ali mnogi odustaju. Kao stanovnik pri(Beo)gradskog naselja, naviknut na razne oranice od puteva, oslanjam se na svoje iskustvo i uvek se odlučujem za izazovniju opciju A segmenta. Bilo je pravih izazova poput situacije prelaska preko stena kada sam morao da premeštam i ređam kamenje ispred točkova kako nejaki Hyundai i10 ne bi ostao da leži na stomaku zaglavljen među stenama. Čovek u tako uzbudljivim situacijama zaboravi na foto aparat, tako da ste ostali uskraćeni za tu fotku, što je jedina stvar za kojom žalim na ovom odmoru.

Ako svoj automobil smatrate za člana porodice, mazite ga, pazite i zovete Djole kao ja, ovo je još jedan praktičan razlog zašto treba izabrati rentakar pre arčenja svog ljubimca. Posebno ako vozite trošnu, 14 godina staru Mazdu dizlo.

Hyundai i10

Ne mogu da ne posvetim poseban pasus ovom automobilu. Inače, Grci apsolutno obožavaju japanska vozila, sve vrvi od Suzukija, Nisana, Tojoti i ne verujem da Daihatsu u bilo kojoj Evropskoj zemlji proda toliko vozila kao u Grčkoj. Tako se tu nekako umuvao i Hyundai, verovatno svojom filozofijom i dizajnom blizak ovim proizvođačima. Grk mi je prilikom predaje ključeva rekao – don’t worry, it’s like any other Japanese car! Ja ne znam kakva su druga Japanska vozila, ali ona starudija koju ja vozim je miljama ispred ovog znatno mlađeg Koreanca koji je prešao svega 50k km.

Do sada sam uvek dobijao nove, super očuvane automobile, a tako su izgledali i ostali na ostrvu, ovo je baš bio ekstrem i više nisam siguran da li je to do proizvođača ili njegovih prethodnih korisnika. Klima nije radila, ali ajde, nije bilo prevruće, radio nije radio, a baš sam se nameračio da slušam Grčke Saše Kovačeviće, zapravo, antena je skinuta i zalivena nekim lepkom. Najviše od svega me je nerviralo što sirena nije radila, tako da sam se molio samo da mi ne izleti neki Grk u poluraspadnutom pikapu ili nekom ćuniranom Daewoo Lanosu. Trap lupa, stabilizatori i spone raspadnuti, stakla čim se malo odškrinu zvone na prelascima preko neravnina, a sedišta puna rupa od cigareta. Trošio je i preko 10 litara iako nisam prelazio 60, a motor bih okarakterisao kao mrtvo puvalo. Farovi odavno matirali, a i boja je počela polako. Amortizeri petih vrata su popustili i to sam saznao na teži način. Izgleda da baš nisam imao sreće, ali ajde, ništa mi nije smetalo za tih par dana, a sigurno se pitate zašto sam ga uopšte i uzeo takvog iako sam na prvi pogled skapirao o čemu se radi…

Frka oko MVD

Neke se čudne stvari dešavaju sa međunarodnim vozačkim dozvolama u Grčkoj. Prošle godine su naši zvaničnici objavili da MVD više nije obaveza u Grčkoj, a tako i dalje stoji na zvaničnom sajtu AMS-a. Međutim, ove godine Grčke agencije su se uspaničile oko naših dozvola jer po nekim glasinama imaju problema sa naplatom osiguranja ako dođe do nezgode i bez MVD navodno ne mogu da naplate osiguranje. Tako da, ove godine mnoge rentakar agencije na pomen naše vozačke dozvole mašu nekim papirom na kom je zaokružena cifra od 2000 evra koliko iznosi nekakva kazna i traže da vi namirite te troškove ako do te kazne dođe. Ništa nam nije bilo jasno. To je jedini razlog zbog čega smo pristali da uzmemo onakav auto jer nismo bili u situaciji da mnogo biramo. Pojavio se vlasnik agencije koji nije postavljao mnogo pitanja, prvo je tražio 25 evra, onda spustio na 20 i dogovor je pao. Inače, po drugim agencijama su najčešći automobili već pomenuti Suzuki Jimny koji je definitivno najbrojniji na ostrvu, a posle njega najviše ima modela kao što su Suzuki Alto, Celerio, Splash, Daihatsu Sirion, Peugeot 107, Skoda Citigo, Nissan Micra, Renault Twingo, Smart ForTwo, Toyota Aygo, Citroen C1 i tome slično. Kao što rekoh, najčešće su automobili skoro novi i u savršenom stanju, osim ako niste baksuzi kao mi…

Troškovi

Dakle, da rezimiramo troškove za dve osobe.

  • Smeštaj – 200e (Mnoge agencije daju ovakve ponude i isti smeštaj u kom smo bili košta oko 700 evra tokom sezone.)
  • Trajekt – 100 evra
  • Rentakar, Hyudai i10 (6 dana) – 120 evra
  • Gorivo – 25 evra (1.9e po litru)

Do sledećeg maja…

Tekst/Foto: I.Jankovski/Jankovski Photography

Slični tekstovi

Komentari