Menu

Subaru Impreza WRX (2nd generation)

Subaru Impreza WRX (2nd generation)

Ne znam da li postoji osoba na svetu koja pripada kategoriji automoto entuzijasta, a da na pomen imena Subaru Impreza ne dobije asocijaciju na reli takmičenja. Takva asocijacija je naprosto neminovna imajući u vidu da je istorija učestvovanja na reli trkama započela još 1993-će godine kada je Impreza zamenila Legacy. Petter Solberg, Colin McRae, Richard Burns, Carlos Sainz samo su neka od imena koja su proslavila Impreza-u svojim vožnjama, pobedama i titulama u WRC šampionatu.

Ali mi danas nećemo pisati o perjanici Impreza brenda pod nazivom WRX STI, već o malo slabijem bratu blizancu WRX. Subaru Impreza WRX ili kako ga u Srbiji mnogi nazivaju Impreza “šteta što nije STI”, jedno je od vozila iz PH voznog parka. Dugo smo razmišljali da li uopšte da pišemo o njoj jer je nekako uvek bila u senci STi-a. Međutim, posle dva meseca redovne upotrebe rešili smo da sa vama podelimo naše utiske, jer zaista smatramo da je greota ne izneti impresije o ovom automobilu i razbiti određene predrasude koje ga prate, a koje su neminovne jer je u senci jače, kultne verzije STi, koja poseduje oreol slave koji je prati.

Impreza sa testa proizvedena je 2004- te godine i predstavlja prvi fejslift druge generacije koja je svetlost dana ugledala 2000- te godine. Razlika u spoljašnjem dizajnu u odnosu na STi nije preterano velika, ali je lako uočljiva najviše zahvaljujući diskretnom spojleru na prtljažniku WRX-a u poređenju sa spojlerčinom na STi-ju. Ako zanemarimo diskretne razlike u prednjem braniku i visini automobila (STi niži za 20mm), upravo je spojler osnovno sredstvo raspoznavanja između WRX i STi modela.

Međutim, nisu spojleri i branici bili faktor na kome je WRX gubio poene u poređenju sa STI-jem, već snaga. Te 2004- te godine, oba modela imala su motor od 2000 kubika pojačan turbo punjačem. WRX je isporučivao 224 ks dok je STI bio 55 konja jači. Razlika u snazi nosila je sa sobom i razliku u performansama: 5,5 sekundi do 100km/h vs 5,9 sekundi (WRX), dok je maksimalna brzina bila 238km/h vs 232 km/h.

Na prvi pogled razlika i nije toliko velika i postaje još zanemarljivija ako se ima u vidu činjenica koja je malo poznata: WRX od 224ks nije ono što je fabrika nudila kao top verziju slabijeg modela – serija za Japansko tržište imala je snagu od 250 ks. Obrazloženje je krajnje jednostavno: razlika u odnosu na evropske modele nametnuta je propisima o emisiji izduvnih gasova.

Sa ciljem da se WRX sa testa što više približi matičnom JDM modelu i čak malo unapredi, na autu su urađene određene izmene koje obuhvataju: promenjeni su up-pipe and down pipe, promenjen je kompletan fabrički izduv i stavljen protočni sa fi 76mm, ugrađena KN pečurka. Čipovanje je planirano u skorijem periodu. Pretpostavka je da će sa pomenutim izmenama WRX imati do 260 konja, što je, po rečima onih koji znaju i umeju, optimum za ovaj auto.

Da li je cilj pomenutim modifikacijama prevazići STi i time postati veći stručnjak od stručnjaka koji su stvorili STi? Ne, naravno da nije, jer to bi bilo potpuno besmisleno. Cilj je baziran na unapređenju onih prednosti koje WRX u sebi već ima u poređenju sa STi i time izvući maksimum iz njega.

A koje su to prednosti koje u osnovi WRX ima u odnosu na STi?

  • Masa vozila. WRX je za 80 kg lakši od STi-ja. 1360 kg vs 1440 kg.
  • Obrtni moment. 333 Njutna je kod WRX-a dostupno već na 3.600 obrtaja, dok je kod STi-ja broj Njutna veći (394), ali su oni dostupni tek na 4.400 obrtaja.
  • Pet brzina. WRX ima manuelni petobrzinski dok STi ima šestobrzinski menjač. Odnos u menjaču kod WRX-a je takav da u drugoj može da povuče do 110 km/h. Otuda i tako mala razlika u ubrzanju do 100km/h jer nema gubitka vremena na šaltanju iz druge u treću.

Da li su ove prednosti dovoljne da WRX izdominira u odnosu na STi? Svakako da nisu, barem kada je trkačka staza u pitanju, gde se vozi u visokim obrtajima i kada se iz auta crpi maksimum. Ali u svakodnevnom životu, u redovnoj upotrebi u sabraćaju? U onim momentima kada je potrebno naglo ubrzanje sa malih obrataja, kada sva snaga treba da bude na raspolaganju sad i odmah? U momentima kada auto ne vozi profesionalni reli vozač iz WRC šampionata, već klasični ulični entuzijasta? Tada je veliki znak pitanja ko je zaista u prednosti.

Imali smo prilike da isprobamo WRX na Iriškom vencu, na Avali, na Košutnjaku, na Transfagarašanu. Uživali smo do beskraja u snazi, u ležanju, u besprekornom pogonu na sva četiri točka koji automobil drži zalepljenim za asfalt i ni jednog momenta mu ne dozvoljava da prokliza preko nosa niti da mu se guzica zabaci. Kao vrhunac zadovoljstva nastupio je momenat kada smo ga poterali po makadamu Halkidikija, kada smo kroz krivine prolazili poprečke i kada nam je osmeh ostajao od uha do uha do duboko u noć od sreće koju smo doživeli.

Da li bi smo bili brži da smo na makadamu vozili STi umesto WRX? Mislim da ne. Iskreno smatram da je razlika koja postoji u performansama između ova dva modela dostupna onom malom broju ljudi kojima je zanat da osvajaju pehare. Nama, običnim smrtnicima, mislim da ne.

Ako se uzme u obzir i razlika u potrošnji goriva koja je poprilična između ova dva modela, kao i svo propratno održavanje, zaključak koji smo mi doneli je da je WRX vozilo za svaki dan kojim se po potrebi može skrenuti sa puta na makadam i uživati u svim blagodetima koje nudi savršeni 4×4 pogon u kombinaciji sa nešto slabijim motorom u odnosu na STi. Tada se u ličnom mikrokosmosu u glavi može doživeti onaj osećaj koji su tokom karijere proživljavali svi gore pobrojani šampioni.

Tekst: Z. Glavaški Photo: N. Josipović

 

Slični tekstovi

Komentari