Menu

Projekat: Fiat Stilo 1,9 JTD 300HP – GROM SA MIŠELUKA!

Projekat: Fiat Stilo 1,9 JTD 300HP – GROM SA MIŠELUKA!

Nešto preko 300 konjskih snaga, oko 550 Nm obrtnog momenta, ubrzanje na 402 za 13,2 sekunde i maksimalna brzina od oko 310 km/h. Što bih te ložio sa ovim podacima? Kažeš deluje ti obično? Samo felne ti se sviđaju? A ne primećuješ Maserati kočnice? Pitaš se šta će one tu? Pa kako misliš da se drugačije obuzda 300+ konja kada se zaleti preko 300 km/h? Aaaaaaaa, setio se da ti je neko spominjao da u Novom Sadu ima jedan Stilo što ide kao nevreme. Hehehe, da da to je taj, grom sa Mišeluka, službeno vozilo Ilije Gromovnika.

Ovaj Master of the Blaster, ubica Porše Panamere, najpoznatiji sleeper Srbije i najintrigantniji hothatch na domaćoj autosceni imali smo prilike da upoznamo u Novom Sadu na stazi Mišeluk, prirodnom habitatu ove zveri. Tokom priprema za odlazak put Mišeluka, toliko smo bili zaokupirani samim ciframa vezanim auto da smo neposredno pred dolazak shvatili da ni jednog momenta nismo pitali koji motor je poslužio kao osnova za tjuning. Zato i ne treba da čudi što smo maltene bili patosirani odgovorom po dolasku: 1,9 JTD! Ma čekaj bre čoveče, koga ti ložiš??? Dal je moguće? Moguće, itekako!

Zaista, ispod haube se nalazi originalni motor Fiata Stilo koji je pre čaprkanja po turbini , diznama i ostalim komponentama imao 140 konja. Isti onaj koji poseduje većina Stila kod nas, kojim se svakog dana odlazi na pijac po zeleniš, sir i krompir. Pa otkud onda ideja da se baš ovaj auto koristi kao osnova za budženje?

_MKP6490

Početak priče vraća nas nekoliko godina unazad kada je sadašnji vlasnik auta, do tada potpuno dezinhibisan od brze vožnje i tjuninga, rešio sebe da počasti novim prevozom – Reno Meganom. Kako je umesto Megana u garažu stigao Stilo je priča za sebe, a kako je Stilo počeo da se budži je već postala urbana legenda – kada se presretnom vlasniku (tada oduševljenom što ima moćan auto od 140 konja) već posle par nedelja upalila lampica check engine auto je poteran kod majstora koji osim što zna da popravi ume pomalo i da nabudži (za početak chip i EGR off). Tako je Stilo posle svog prvog servisa izašao nasviran na oko 165 konja. Paljenje te lampice označilo je početak koji je doveo je do domino efekta jer se tada upalila i lampica u glavi kod vlasnika auta da se nešto što je trebalo da bude redovan prevoz kuća-pos’o-pos’o-kuća pretvori u nešto što za doručak jede Panameru, za ručak S5, a za laganu večeru po neki GSXR tek da preko noći ne bude gladan i da mu ne krče creva.

Po stejdžovima, što bi rekli srpski anglosaksonci, tjuning je tokom godinama izgledao ovako:

Stage ONE (po srpski: NAVLAKUŠA):  Chip i urađen izduv (za 188-190hp)

Stage TWO (po srpski: DROGA):   stavljen veći turbo (266hp)

Stage THREE (po srpski: UŽIVANJE): urađen i malo poboljšan turbo, InterCooler i dizne za 300+hp

Sve ove izmene pratile su i promene na kočnicama, ogibljenju i svim ostalim komponentama kako bi auto imao maksilnu upotrebnu vrednost i na stazi, ali u svakodnevnom životu tj redovnom saobraćaju, jer ovo nije auto koji se koristi samo vikendom, već auto koji se vozi svaki dan. Kompromis između brutalnog i upotrebljivog je toliko dobro urađen da ovaj Stilo zaista može opušteno da se vozi svaki dan po gradu, da se potrpa cela porodica i zapali na more, da se tašta odveze u šoping a da pri tome ne kuka kako od buke iz auspuha ne čuje sopstvene misli. Sve to prati i umerena potrošnja koja je u gradu oko 7,5 litara nafte na 100km, dok je na otvorenom oko 5,5 lit.

A kako sve to izgleda na Mišeluku kada nema porodice u kolima, kada je Stilo u svom prirodnom habitatu i kada se svi mehanizmi kontrole u glavi uklone? Pa deluje krajnje brutalno. Ubrzanje je u skladu sa onim što smo očekivali. Međutim, ono što daleko više fascinira od brutalnog ubrzanja su kočnice, celokupna stabilnost i ležanje auta.

_MKP6488

Prvo kočnice. Sila koja nastaje prilikom naglog zaustavljanja je tolika da sam u trenutku pomislio da ću sa sve sedištem izleteti kroz šoferku i pored vezanog pojasa. Guzica mi se bukvalno 10 cm odvojila od sedišta kada je alaman počeo da koči. Zatim stabilnost i ležanje. Na nivou kartinga. Prilikom uletanja u krivinu ja sam samo pogledao u nebo i pomislio “molim te pomagaj barem ovaj put da nas ne savije oko bandere ovaj Saruman za volanom”. Nit smo proklizali, nit smo se zaneli, ništa čoveče. A onda na pravcu – ideš mnogo brzo a misliš da ideš barem 50 do 80 manje nego što ideš. Onda pomisliš vidi macana naštelovao da cajger laže. Pa demantuješ samog sebe – ako cajger laže onda svi okolo maltene stoje. Jer i deluje kao da stoje.

I ja bi ovako mogao o ovom autu do prekosutra. Jer mnogo toga ima još da se kaže i napiše o njemu. I o vlasniku. A on je naglasio da ne želi da ga spominjemo po imenu pa ćemo njegovu želju ispoštovati i ovom prilikom preneti njegove pozdrave u znak zahvalnosti za ovaj projekat njegovim JAKO DOBRIM PRIJATELJIMA KOJI SU MU POMOGLI DA OSTVARI OVO I PORODICI KOJA JE BILA UZ NJEGA.

A i mi se njemu zahvaljujemo. Jer nam je omogućio da jedno popodne provedemo u društvu najbržeg Fiat Stilo dizela na svetu čiju vrednost je prepoznala i matična fabrika iz Torina uputivši mu zvaničan poziv da prisutvuje jednom od njihovih sledećih skupova. A za sve neverene Tome informacija da sam pozivnicu iz Torina video rođenim očima, i na njoj zaista piše ime i prezime vlasnika.

_MKP6528_MKP6483_MKP6505_MKP6524_MKP6530_MKP6508_MKP6509_MKP6478_MKP6482_MKP6499_MKP6503

Tekst: Zoran Glavaški; Foto: Milan Kole Kostić (MK Photographer)

Slični tekstovi

Komentari