Menu

DR Jekyll & Mr Hyde

DR Jekyll & Mr Hyde

Widowmaker. Porsche 911 turbo, serije 930 proizvođen od 1975. do 1989. Auto koji je bilo toliko teško kontrolisati i voziti, da ubrzo pošto su prvi primerci izašli na puteve, opravdano dobija nadimak Widowmaker.

Suprotno mišljenju čelnika Porsche-a, ta činjenica mu neverovatno daje na popularnosti, čineći od njega ultimativni prevoz svakog bad boy-a. Prilično velika snaga, sa motorom daleko iza zadnje osovine i bez ikakvih elektronskih pomagala, kombinacija je koja nije praštala greške i koja je zahtevala pravog vozača.

1989. godine inženjeri Porsche-a izbacuju novi model pod fabričkom šifrom 964. Pošto nisu imali dovoljno vremena za razvijanje novog agregata, preuzeli su postojeći zapremine 3,3 litre malo ga pojačali i ublažili efekat turbo rupe koji je bio priličan kod modela 930.

Drugim rečima, pojačali su ga, ali prilično i pripitomili ugradnjom elektro pomagala kao što je kontrola proklizavanja. Ukupno je napravljeno 3.660 komada 911 turbo (964) 3.3 litre zapremine. Jedan od njih 2008. godine stiže u Novi Pazar u ruke Esada Došljaka.

Prilikom kupovine, Esadu je naglašeno da je auto pojačan u odnosu na fabričkih 320 konja. Da bi znao sa čime tačno raspolaže, novi vlasnik ubrzo posle kupovine auto stavlja na valjke koji na testu pokazuju 445 konja. Pošto to nije bila snaga koja zadovoljava njegove ciljeve, Esad odmah naručuje drugi turbo. I tada započinje igranka. Uz drugi turbo, u auto se ugrađuju oštriji čitač paljenja, kao i drugi wastegate ventil od 1,1 bar. Performanse osetno bolje, ali još daleko od onoga što je Bole, kako Esada inače svi znaju, zamislio.

Ponovo motor ide napolje na radni sto, rasklapa se u šraf i ubacuju se kovani klipovi u kompletu sa kovanim klipnjačama i kovanom radilicom. Ovo pravi idealnu podlogu za dalji tuning. Poručuje se komplet usisni deo, ni manje ni više nego od firme FVD Brombacher iz Nemačke, montira se trkačka struja, “Turbosmart” wastegate ventil, sada na 1,8 bara, Garett turbo GT 35 sa keramičkim ležajevima, Turbosmart blow off ventil od 50mm. Sa toliko povećanom količinom vazduha na usisnom delu, fabrički intercooler je postao premali. To je prvi od dva problema koji se pojavio posle ugradnje novog turbo punjača u kompletu sa novim turbosmart ventilima.

Drugi problem nastaje usled znatnog povećanja pritiska koji sada iznosi čitavih 1,8 bara. Sećate se osnova termodinamike koji kažu da povećanjem pritiska, raste i temperatura? U ovom slučaju temperatura toliko raste da klasičan intercooler koji se može spakovati pod haubu 911-ice, a da se pri tome ne naruši estetika, jednostavno nije bio dovoljan.

Bole pronalazi rešenje kod holandske firme Nissens i naručuje 30% veći intercooler, ali pojačan sa alkoholnim predhlađenjem. Alkohol je poznat po svojoj brzoj isparljivosti, a čim nešto brzo isparava, znači da brzo i oduzima temperaturu sredine u kojoj se nalazi.

Problem je time rešen! Povećana količina vazduha, zahteva i povećanje količine goriva kako smeša ne bi bila siromašna. Fabričke pumpe za gorivo se zamenjuju sa Bosch 044, koje obezbeđuju dovoljan pritisak i ugrađuju se veće Siemens dizne od 1000 ccm po dizni.  Još jedna od prilično egzotičnih stvari ugrađenih u ovaj auto je i progresivni nitro. Naspram ovog sofisticiranog sistema, NOS koji svi jako dobro znamo iz prvih delova franšize Fast & Furious  deluje kao pogon na autu Freda Kremenka.

Podaci koji se uzimaju na više tačaka obrađuje poseban računar, koji tada preko elektro kontrolisanih ventila dozira nitro u procentima kako to zahteva ritam vožnje. Sve se toliko suptilno dešava da nema više eruptivnog naboja snage koji sem što napuni gaće svih koji su u vozilu, uzrokuje i ozbiljan gubitak trakcije, što dalje utiče na gubljenje dragocenih sekundi pri ubrzavanju i ozbiljno remeti stabilnost i upravljivost vozila.

Ovo je prvi ovakav sistem ugrađen na našim prostorima. Kad kažem našim, mislim na teritoriju bivše SFRJ pa i malo šire od toga. 🙂

Ovu egzotiku je zaista majstorski ugradila firma Wizard of Nos. Pored upotrebne vrednosti, ceo sistem je i vizuelno toliko lepo uklopljen da je to prosto neverovatno. Boca je visoko polirana i ugrađena na sredinu zadnjeg sedišta zajedno se kontrolnom jedinicom. Sve je to montirano na visoko polirani aluminijumski nosač. Pogonska jedinica se završava, čime drugim nego custom izduvnim sistemom, koji je za ovaj specijalni projekat uradio Flash Ina Zuma.

Kako bi se dobijena snaga prenela na asfalt, montira se sinter race kvačilo sa plivajućim zamajcem, a pošto se auto sprema za trke ubrzanja, ubacuje se Quaife šper sa odnosom 60/40. Kada je sve uklopljeno na svoje mesto, auto je poslat kod Fire-a u Zagreb na mapiranje.

Preko sto litara benzina je potrošeno kako bi se sve pravilno izmapiralo i kako bi se iz svakog ugrađenog dela izvukao maksimum. Konačni rezultat na valjcima bio je 630 konjskih snaga + 100 konja na nitru.

Da bi se skratilo vreme šaltanja, montira se shortshifter koji za 40% skraćuje hod ručice menjača. Još jedan od jako bitnih faktora za kvalitetno prenošenje snage na podlogu je i vešanje. To je u potpunosti prepušteno vešanju sa mnogo ređeg 911 (964) RS. Kočioni sistem je takođe morao biti pojačan te je sve kompletno, uključujući kočiona klešta kao i kapilarne ventilirajuće diskove, prebačeno sa jačeg Turbo S modela, koji je pravljen u daleko manjem broju primeraka.

Ova transplantacija je zaslužna za monstruozno kočenje od kojeg bukvalno imate osećaj da će vam očne jabučice izleteti iz ležišta. Od 100 km/h do 0 potrebno mu je samo 32 metra!

Sve u svemu, šta god vidite na ovom autu, pa čak i ono što ne vidite, je čista ekskluziva!

Ovaj automobil nije pravljen samo kao trkački, nego je posebna pažnja posvećena i vizuelnom delu. Da bi se naglasila agresivnost koja se krije ispod lima, napred je montiran kompletan prednji branik od 911 RS, a pozadi iz istog razloga, montiran je spojler od Porsche Cup-a na koji je nadograđeno karbonsko krilo koje je specijalno za ovaj auto pravio DP design. Delom zbog estetike, a delom i zbog toga što onoliki intercooler ne bi stao pod fabrički spojler. Koliko je ovaj auto Esadu drag i koliko je svog ugradio u njega, govori i to da je ofarban u Kawasaki zelenu boju. Esad je veliki ljubitelj dvotočkaša ove marke i zbog toga je imao želju da ukombinuje ove dve ljubavi. Mogu Vam reći da uopšte nije pogrešio, zato što iako sebe smatram veoma maštovitim, ne mogu da zamislim boju koja bi bolje stajala ovoj zveri. Kako bi naglasio agresivnost i siluetu auta vizuelno učinio još nižom nego što jeste, gornji deo auta je ofarban u hondinu metalik crnu. Ponovo pun pogodak!

Na listu ekskluzivnih delova, bez problema možete dodati i felne. Felne su Rinspeed kupljene u Gemballi. Prečnika su 19″, sa pet širokih kraka, ofarbane u sjajno crnu sa poliranim falcom i u potpunosti zaokružuju vizuelnu priču.

Prednja hauba je kompletno karbonska, a na prednji spojler su montirani i spliteri od karbona. Spisak karbonskih delova i detalja je podugačak i nastavlja se i u unutrašnjosti vozila, a sve je delo Draška Pantelića iz DP design-a.

Unutrašnjost je priča za sebe. Ovde se najbolje vidi spoj trkačkog i auta koji se koristi svakodnevno. Napred su Sparco kadice sa pojasevima u 4 tačke, kao i Sparco volan. Dodat je manometar za pritisak turbine sa shift light-om, a na centralnoj konzoli tik ispod intrument table, nalazi se veliki monohromatski displej na kom su očitavanja svih vitalnih funkcija. Sa jedne i druge strane ručne kočnice se nalaze prekidači za prinudno hlađenje prednjeg i zadnjeg intercoolera, za nitro kao i za sistem alkoholnog hlađenja intercoolera. Patosnice su takođe karbonske i samo pojačavaju trkački utisak u kabini, kao i tapaciri na vratima koji su takođe od karbona. U njih su ugrađeni prekidači za elektro podizače prozora…u trkačkom autu! Kao kontrateg svim tim trkačkim detaljima, tu je DVD player marke JVC sa usb priključkom! U TRKAČKOM PORSCHE-U, ‘EJ!

Ovaj auto zaista ima dva lica, ali su za razliku od Dr Jekylla i Mr Hydea, ova dva lica su toliko dobro uklopljena, da je auto veoma konkurentan u prilično ozbiljnim klasama trka ubrzanja, a dok se hladi posle trke, bez problema može uzeti prvo mesto na nekom svetskom takmičenju u stajlingu. Pored svega toga, na autu je sve homologirano i auto je regularno registrovan i vozi se po ulici. Najbolji primer street race auta u bukvalnom smislu reči.

Prerada auta je trajala pune 3 godine i performanse ovog auta sa maksimumom snage od 630+100 konja izgledaju ovako:

  • 0-100 3,3 sec
  • 0-200 11,5 sec
  • Maksimalna brzina 330 km/h
  • ET vreme na 402 11,7 sec.

Kada je završen, Porsche se aktivno takmičio u trkama ubrzanja gde je osvajao pehare u svojoj klasi. Danas, da bi se sačuvao, jer ipak je reč o prilično retkom autu kakvih nema još mnogo na svetskom tržištu ekskluzivnih polovnjaka, snaga je spuštena na “samo” 500 ks + nitro. Da ne bude zabune, Bole i danas izlazi sa Porsche-om na trke, ali više revijalno nego sa ciljem borbe za prvo mesto.

Esad je bio toliko ljubazan da je auto specijalno zbog nas povukao iz izložbenog salona jednog od svojih sponzora i posle fotografisanja, demonstrirao nam kakav je osećaj voziti se u trkačkom autu po ulici.

Auto je toliko utegnut da i pored vožnje po veoma lošem uličnom asfaltu, nije bilo ni jednog škriputavog zvuka niti bilo čega sličnog. Kad smo se polako i bez ikakvih problema, a očekivao sam da će biti veoma nezgodno i teško ovakvu zver voziti po ulici, izvukli van grada, Bole je iskoristio prvi pravac, koji iako nije bio previše dugačak, ipak bio dovoljan da za samo par sekundi ubrzamo do…mnogo!!  Ubrzanje je bilo toliko silovito, a opet neverovatno glatko, da nije bilo šanse da odvojim glavu od naslona čak i da sam hteo.  Imao sam utisak da su mi se svi unutrašnji organi bukvalno zalepili za zadnji deo grudnog koša…jednostavno neopisivo.

Sedeo sam u mnogim sportskim i trkačkim kolima, ali položaj sedenja u ovom autu je zaista pravi vozački. Sve je na svom mestu, tačno tamo gde očekujete da bude i sve je pod rukom, jedino što je malo nezgodno, ali samo za svakodnevnu vožnju za koju ovaj auto nije ni pravljen, predstavlja ulazak i izlazak iz sedišta. Međutim, sa druge strane, jednom kada uđete u sedište, stiče se utisak da bi mogao bez problema putovati stotinama kilometara bez ikakvog umora i napora.

Ovaj Porsche 911 turbo je pravi primer kako spojiti nespojive stvari kao što su trke, ulična upotreba i neverovatan stajling u jednom automobilu. Sama osnova od koje je početo je dovoljno ekskluzivna da bi velika većina sebe samokaznila da samo i pomisli na preradu ovakvog auta. Međutim, na sreću svih nas Esad je potpuno drugačiji od većine i drznuo se da potpuno preradi ceo automobil veoma unikatnim i samo ekskluzivnim delovima. Slobodno mogu reći da je potpuno uspeo u tome!

Tekst: Z. Maletin
Photo: Z. Glavaški

 

Slični tekstovi

Komentari