Menu

Audi S4 b5 powered by ABT

Audi S4 b5 powered by ABT

Evo priznaću odmah na početku teksta – ovaj S4 me je toliko oduševio da sam bukvalno tokom testa auta ponudio opciju vlasniku da istrgujemo moj privatni auto za ovaj njegov Audi. Trgovina se na kraju ipak nije desila, ali nas to nije omelo da test ovog kultnog krotitelja krivina uspešno privedemo kraju i predstavimo ga vama.

S obzirom da je u pitanju auto koji se na tržištu pojavio davne 1997. i proizvodio do 2002.godine, i koji se neretko sreće i kod nas na putevima, nećemo se previše baviti njegovim dizajnom koji je uspeo da odoli vremenu te i dalje privlači pažnju prolaznika.Nećemo se previše baviti ni njegovim enterijerom koji je po mom mišljenju još pre 20 godina postavio benchmark kada je u pitanju kombinacija lepote, luksuza i praktičnosti sa perverzno prelepim crvenim osvetljenjem komandne table i svih onih prekidača na konzoli, već ćemo se baviti njegovim motorom, pogonom i jednim malim osvrtom na dva ljuta rivala za koje bi se eventualno potencijalni kupac interesovao kada bi odvojio 10k (+/- 2k) eura za kupovinu auta sa dobrim performansama: Subaru Impreza WRX i M3 e46.

Motor
S4 b5 generacije nastala je u momentu kada se termin downsizing nije koristio u automobilskoj industriji i kada je floskula „što više to bolje“ imala svoje pravo značenje. Na bazi te filozofije, petocilindrični motor iz prve generacije od 2,2 litra zapremine sa jednom turbinom i 230 konja zamenjen je većim, V6 motorom od 2,7 litara i dve turbine. Dakle, 500 kubika više i jedna turbina više. Veća zapremina i dodatna turbina podigli su snagu na 265 konja i 400 njutna!

Međutim, kada je u pitanju ovaj automobil sa testa, pomenuta snaga i obrtni moment kod njega su bili na tom nivou samo prvih 80 kilometara, jer je posle bukvalno nekoliko dana na autu urađen chip tuning od strane čuvene Tuning kuće ABT, a nedugo zatim promenjen je i izduv, opet firmiranim, Magnaflow cevima i loncima. Informacija koju smo dobili od vlasnika je da je snaga oko 320 ks, ali bez potvrde u vidu grafikona. Kako nas nije mrzelo da dodatno guglamo u potrazi za informacijama, došli smo do podataka da ovakav zahvat, ukoliko je urađen kvalitetno i sa kvalitetnim delovima podiže snagu i do 350 konja.

Koliko je kvalitetan ovaj motor i kako podnosi tuning zahvat koji je izveden na njemu najbolje govori podatak: 220.000 km prešala je ova S4 od momenta kada je čipovana, ali joj i dan danas ništa ne fali. Eto šta znači kada je tuning kvalitetan i kada se dobro odradi.

Kada smo već kod tuninga, postoje dve škole: sad i odmah što možeš više, ili menjaj i unapređuj fabrički deo tek kada se pokvari. Ovo se odnosi i na turbine. Opet čika google kaže: ako turbine otkažu i treba ih promeniti, onda staviti veće i bolje. Dodatna investicija, ako je već neophodna, podići će snagu i do 450 konja, naravno opet zavisno od kvaliteta komponenti koje se odaberu. A sa 450 konja već stižeš na nivo prve generacije RS6.

Kada se uporede performanse fabrike sa performansama ove čipovane S4 sa našeg testa, koja je, opet napominjem, prešla 220.000 km, situacija je sledeća (mereno Vbox race logic)

  • 0 -100km/h: 5,7 (fabrika) vs 5,4 test auto (M3: 5,2; WRX: 5,9sek.)
  • 100-200km/h: 18,8 (fabrika) vs 14,92 test auto (M3: 13,2; WRX: 26,1sek.)
  • 402m: 14,6 fabrika vs 13,7 test auto (M3: 13,6; WRX: 14,7sek.)
  • Max Brzina: 250 fabrika vs 260 test auto (M3: 285km/h; WRX: 230km/h)

Zarad dodatnog poređenja, u zagradama smo stavili i podatke dva konkurenta sa početka teksta (M3 e46 i Impreza WRX).

Pogon
Quattro IV generacije koji je delio sa RS4 i RS6. Quattro četvrte generacije podrazumevao je: Torsen centralni diferencijal sa raspodelom snage 50:50% koji je u zavisnosti od kontakta točkova sa podlogom automatski preraspoređivao snagu do odnosa 75:25% u korist prednje ili u korist zadnje osovine (75% je moglo da bude i na prednjoj, ali i na zadnjoj osovini), i EDL, tj elektronsku blokadu diferencijala na prednjoj i na zadnjoj osovini.

Koliko je ovaj quattro sistem četvrte generacije superioran, govori uporedni skidpad test sa Subaru WRX koji takođe ima AWD pogon. Audi je tokom testa ostvario silu od 0,86g dok je kod Subarua ona iznosila 0,82g. Prevedeno po naški: S4 može brže kroz krivine od Impreze WRX.

Kako sve to izgleda kada se sedne za volan testirane S4?

Prelepo. Test smo radili tokom noći pa je dominacija crvenih lampica u enterijeru pojačala svu lepotu centralne konzole i instrument table. Verujte, da se ja pitam, razvoj dizajna enterijera mogao je slobodno da stane u 2002.godini. Nikakvi tableti, tačskrinovi, 360 stepeni kamere, glasovne komande i ostali gedžeti ne mogu da zamene ovu lepotu koju je stvorio Audi i turio je u S4.

Sedišta su bogovska, kombinacija udobnosti i sportskog sedenja je besprekorno urađena. Teško da bi se i najveći namćori požalili na umor tokom vožnje do Grčke ili na loše držanje bokova sedišta u oštrim krivinama na nekom track day-u.

Zvuk motora i izduva je taman po meri. Dovoljno glasan i atraktivan da skrene pažnju i da se u njemu uživa tokom vožnje, i dovoljno tih i prijatan da vam gospođa ne gunđa kako ne čuje sopstvene misli na dužim putovanjima.

Osećaj ubrzanja je prebrutalan. Veliki broj Njutna u raspoloživih u širokom rasponu od 1850 do 3.800 obrtaja u trenutku kada turbine zvižde kao najgora promaja zaista odaju utisak da je auto još moćniji nego što jeste. Na semaforu bez problema da se potegnete sa Porsche Carrera, ili u legalnim uslovima da se oprobate na trkama ubrzanja i pobedite u klasi 14. To sve možete sa S4.

Quattro će vam omogućiti da kroz krivine prolazite nezamislivo brzo, zalepljeni za asfalt poput pegle za dasku. Da kada vas smori jurcanje po krivinima, potrpate celu porodicu u auto i odjezdite na Kop na skijanje bez lanaca i bez bojazni dal ćete se uspenjati preko Brzeća do Konaka ili ćete kod Jarma, ako je zavejalo, morati da montirate lance.

Kao neko krajnje poređenje sa konkurencijom

Da li je lepši od M3? Iskreno nije. Da li je zabavniji od M-a za vožnju? Pa zavisi iz kog ugla se gleda, al ajd da kažemo da nije. Da li je brži od M-a? Nije.

Ali, da li je upotrebljiviji od M-a u svakodnevnom životu? Svakako jeste. Deset puta više.

U odnosu na Subaru Imprezu WRX – svaki je lep na svoj način spolja, porediti enterijer je besmisleno imajući u vidu spartanski pristup kod WRX-a, ali kada su performanse i pogon na sva četiri točka u pitanju, S4 je dominantniji. Gore navedene brojke su objasnile.

Ima li manu ovaj S4? Ima. 2,7 litara motor spada u cenovnu kategoriju za registraciju od oko 800 evra. Nije malo. Ali vredi.

Nešto za kraj? Citat na koji naleteh na netu koji najbolje opisuje ovaj auto:

The most enjoyable and secure car to drive fast.

 

Text/Photo: Z.Glavaški/ Jankovski Photography

Pozitivno

  • Praktičnost
  • Ležanje na putu
  • Kvalitet završne obrade

Negativno

  • Troškovi održavanja i registracije

Slični tekstovi

Komentari