Menu

Audi RS4: Gospodar Prstenova od 1500 ks

Audi RS4: Gospodar Prstenova od 1500 ks

“Porsche je ozbiljno brz… Corsa je brža… a Audi, Audi je potpuno druga dimenzija.”

Kada ga je kupovao, bivši vlasnik mu je rekao da se ne sramoti, da slobodno pusti gas ako se uplaši snage. I pustio je papučicu gasa u trećoj. Čovek koji je aktivno vozio klasu 10, koji je navikao na auto od preko 1000 konja, uplašio se snage i pustio je gas u trećoj brzini. Eto kakav je to auto!

U vreme kad je Esad tražio auto za novi projekat, rođak mu pošalje link oglasa finske tuning kuće APR TUNING. Prodavali su pripremljen Audi RS4. Nakon pregleda i kaparisanja, problem je usledio kod zaključenja trgovine. Dogovor i jedna od stavki u kupoprodajnom ugovoru je bila da se auto proba i da ljudi iz APR TUNING-a garantuju da će postići određeno vreme. Test vožnju nije bilo moguće obaviti zbog lošeg vremena koje je sačekalo Esada po izlasku iz aviona. Ipak, zbog prevelike želje da poseduje ovu zver, Esad rešava da rizikuje i zaključi trgovinu bez probne vožnje, a Jirky Repo, čovek koji je vodio projekat, obećao je da će prisustvovati prvoj trci i da će ona ustvari biti test vožnja.


Tako je i bilo. Auto se ponašao tačno onako kako je gospodin Repo obećao. To je bio početak odlične saradnje pune obostranog poverenja i poštovanja. Esad kao Esad, naravno da se nije zadržao na autu kakav je kupio, nego ga stalno unapređuje, a pri tome mu nesebično i maksimalno korektno pomaže gospodin Repo iz APR TUNING-a, kao i čovek iz klase 10, koji je dobro poznat uličnim trkačima, Edi Grubelić.

Ovim autom je Esad napravio vreme 8.056 sec. Ljudi koji prate trke na 402 znaju šta znači nula odmah iza zareza. Skoro idealna osmica! Pravo je umeće ovo uraditi u bilo kojoj klasi, a naročito u tako ozbiljnoj klasi kao što je klasa 8. Ovim vremenom Esad drži evropski rekord u klasi 4WD STAGE 2. U prevodu, ovo znači da auto ima pogon na svim točkovima, metalna vrata i staklene prozore.

Kad smo posetili Esada, Audi se nalazio u centru salona. Delom zbog svojih zasluga, delom zbog toga što je bio u fazi pripreme. Pripreme za napad na klasu 7! Točkovi su bili skinuti, zadnje felne spremne da se na njih nabace Hoosier Full Drag Race gume, a prednje felne rasklopljene i čekaju na montažu drugog lip-a, spoljnog dela felne, koji je od starog širi za 2,5 inča, a sve u cilju da se izjednači širina prednjih i zadnjih felni, kako nalaže jedno od pravila za klasu 7. Nakon sklapanja felni i na prednje idu iste gume. Hoosier Quick Time Pro, koje su do sada bile na autu, su gume koje spadaju u vlažne snove većine trkača na 402, ipak one jednostavno nisu dovoljno lepljive da bi se dohvatila klasa 7.

Osim već pomenutih točkova, modifikacije koje su u toku, a sve sa ciljm dosezanja sedmice, obuhvataju:

  • nadogradnju menjača za 305km/h
  • gume full drag
  • novo kvačilo ProMod do 2000Nm
  • još jedna pumpa goriva pro serije AEROMOTIVE
  • novi ECU TATECH 2017
  • MAF od 7 bara
  • novi TURBO HOLSET HX + 10% more airflow
  • nova kalibracija

Zbog svega toga, a na našu veliku žalost, Audi nije bio kompletan. Falili su menjač koji je bio na sklapanju i finom podešavanju, kao i turbo, koji je takođe bio na pripremi. Dok pričam sa Esadom, gledam prilično veliku rupu ispod haube, na mestu gde bi turbo trebao da bude. Pitam ga, koliki je turbo, a on držeći u rukama volan od Corse RS koji je prečnika 320mm, kaže: Evo ovoliki, ustvari malo veći od ovog. Pa taj turbo je veći od većine kamionskih turbina!

Ono što vidim ispod haube, prilično ostavlja bez daha. Audi-jev čuveni redni petak zapremine 2,2 litre sa 20 ventila. Agregat koji je pokretao čuveni UR QUATTRO, jedan od najjačih automobila najluđe trkačke klase ikada. Kraljevske Grupe B. Nema potrebe da pišem da je svaka komponenta na ovom motoru vrhunske izrade I da je sajdžiski posao sklopiti ovakvu zver. Maksimalnu snagu od 1500 konja postiže na 9600 obrtaja u minutu sa pritiskom turbine od 4 bara i isporučuje je dalje preko trolamelnog PROMONT kvačila koje stojički izdržava i do 2000 ks. Menjač koji svu tu snagu preuzima sa kvačila je priča za sebe. U pitanju je LIBERTY 5. Menjač je patent američkog inženjera i dizajniran je specijalno za trke ubrzanja.

Hod ručice birača je kao kod sekvencijalnog menjača, samo napred-nazad, s’ tim što kod ovog nemate prazan hod pri vraćanju ručice u početni položaj, već je svako pomeranje ručice, prebacivanje u sledeći stepen prenosa. Znači: ručica nazad-prva brzina, ručica napred-druga brzina, ponovo nazad-treća brzina i tako dalje. Još jedna specifičnost ovog menjača je da ručica birača nema “zaključavanje”, nego je potrebno stalno držati ručicu u brzini. Upravo ovo je razlog zašto Esad razmišlja o promeni menjača.
Auto sa 1500 ks, je u toku trke toliko “nervozan” i toliko se otima da su obavezne obe ruke čvrsto na volanu, tako da se razmišlja o ugradnji menjača sa elektro-pneumatskim biranjem brzina, koji omogućava šaltanje preko polugica na volanu, ali otom-potom. Uloga transmisije, poverena je američkom STRANGE-u. Ne čudi uopšte što je većina ovako egzotičnih komponenti made in USA, zato što je Amerika kolevka trka na ¼ milje, odnosno na 402 metra. Da ne bude da je baš sve američko, prenos na sve točkove je japanski, NISMO-ov.

U odnosu na veoma uspešnu sezonu 2016., u kojoj je Esad napravio šampionsko vreme, menjač je za sezonu 2017. modifikovan, tačnije produžen, pa sad umesto ranijih 276 km/h, postiže maksimalnih 305 km/h. Pored ove impozantne brojke, koja nije baš od presudnog značaja za trke ubrzanja, fascinantnije su brojke koje označavaju ubrzanje do 100, odnosno do 200 km/h.

Iz stanja mirovanja do 100 km/h, ovaj auto poleti za 1,28 sekundi, a do 200 mu treba samo 4 sekunde!

Naravno, ovakve performanse se ne mogu postići sa običnim gorivom, nego se koristi samo VPMS od
109 oktana.

Potpuno je jasno da je ovaj auto veoma složen trkački instrument i da bi se iskoristio maksimum njegovih potencijala, pored umetnosti sklapanja, potrebno je stručno štelovanje. Sada ne pričam o štelovanju sveže sklopljenog auta i usklađivanja tek ugrađenih komponenti, ne. Sada pričam o štelovanju mašine pred trku. Za ovaj delikatan i ni malo naivan zadatak je zadužen inženjer koji po posebnom pozivu dolazi na stazu i tu je tokom celog vikenda. Kada dođe na stazu, prvih par sati i ne pogleda auto, nego se fokusira na prikupljanje parametara sredine, kao što su temperature vazduha i piste, vlažnost vazduha, vazdušni pritisak, pa čak i nadmorska visina. Kada prikupi sve potrebne podatke, tek tada pristupa podešavanju auta kako bi se iskoristio maksimum u datim uslovima. U toku trke pomno prati sve parameter auta i posle trke ih poredi sa prethodnim rezultatima i eventualno vrši neku promenu u podešavanjima, ne bi li se izvukao još koji konj, ne bi li se dobila još koja stotinka.

Za razliku od Porsche-a i Corsa-e RS, koji su, iako trkački, potpuno street legal automobili, ovo je ipak čistokrvna trkačka mašina i van prikolice je možete videti jedino na pisti.

Tekst: Z. Maletin
Photo: Z. Glavaški

[layerslider id=”14″]

Slični tekstovi

Komentari