Menu

Šta je potrebno da znate o 4×4 pogonu?

Šta je potrebno da znate o 4×4 pogonu?

U poslednje vreme naši putevi su postali znatno bogatiji vozilima sa pogonom na sva četiri točka. Zaslugu za to najviše dugujemo popularnosti koju su naglo stekli SUV i krosover modeli koje danas gotovo svaki proizvođač ima u svojoj ponudi, bilo da se radi o jeftinim, luksuznim ili sportski orijentisanim proizvođačima, izbor nikada nije bio veći. Takođe, polovnjaci imaju ozbiljan udeo pa je tako postalo moguće kupiti za pristojan novac 4×4 automobil koji je ekonomičan i ne tako egzotičan za održavanje, poput modela Suzuki SX4/Fiat Sedici, neki od Audijevih modela sa oznakom Quattro ako tražite nešto luksuznije vozilo ili nešto za vozače sa minimalističkim pristupom poput Fiat Pande ili Suzuki Liane. Takođe, prilično su postali pristupačni i “entry level“ terenci poput Toyote Rav4, Land Rover Freelander-a ili Jeep Compass-a i Patriot-a, itd. Drugim rečima, i na tržištu polovnjaka postoji za svakoga po nešto.

Još jedna stvar koja ide u prilog našim vozačima koji preferiraju pogon na sva četiri točka jeste “downsizing”, pa tako više nije potrebno plaćati (besmisleno) visoku cenu registracije u Srbiji, što je ranije bio slučaj kod terenaca jer su uglavnom bili pogonjeni motorima zapremine veće od 2000 kubika.

Zima je uveliko počela, tako da je ovo dobar trenutak da pomenemo par važnih činjenica koje morate imati na umu bilo da tek planirate kupovinu ili već posedujete vozilo sa ovom vrstom pogona.

    

  • Gume. Ubedljivo najvažnija stvar kod 4×4 pogona je imati sve četiri dobre zimske gume. Najčešća zabluda se odnosi na to da pogon na sva četiri točka kompenzuje nedostatak dobrih guma. Naprotiv, pogon na sva četiri točka u kombinaciji sa lošim gumama može biti gora varijanta od recimo, zadnjeg pogona sa dobrim zimskim gumama.
    Kad smo kod guma, jako bitna stvar je pridržavanje preporučenih dimenzija. U suprotnom problemi mogu nastati u vidu neravnomernog ili prebrzog trošenja pneumatika kao i neprijatnih zvukova koji dopiru sa trapa ili lošijih voznih karakteristika.
    Sve ovo nije problem ispratiti kada vaš automobil poseduje neku od dimenzija koja nije retka ili neuobičajena, ali kod ovih vozila to često može biti problem, posebno kada se radi o većim terencima. Problem je naravno u znatno višoj ceni od standardnih dimenzija, tako da, treba dobro da se raspitate i da razmislite da li ste spremni za takvo ulaganje. Za one koji možda nisu upućeni, gume u dimenziji 235/60R17 (važi za standardnu dimenziju kod velikog broja terenaca), koštaju u proseku oko 15 hiljada dinara po komadu, a cena ide i do 23 hiljade dinara kada su u pitanju premium brendovi guma. U slučaju da razmišljate o kupovini polovnjaka za koji je neophodno kupiti svih osam pneumatika, to može biti ozbiljna investicija.
  • Princip funkcionisanja. Bitno je da budete upoznati sa principom funkcionisanja 4×4 sistema vašeg vozila jer svi proizvođači razvijaju svoje sisteme na različite načine. Zašto je bitno da to znate? Zato što ćete tako biti upoznati sa mogućnostima vašeg automobila kako bi u svakoj situaciji doneli ispravnu odluku.
    Koji god od sistema vaš automobil koristio jako je bitno da budete svesni da 4×4 pogon i pored svih prednosti ne može omogućiti i bolje kočenje u odnosu na 2WD automobile. To je jedna od retkih stvari po kojima se ne razlikuju, a mnogi toga nisu svesni i onda dolazi do loše procene.

Govoreći o sistemima, BMW na primer, sa svojim xDrive sistemom ima odnos raspodele snage 40:60 u korist zadnjih točkova što stavlja akcenat na uživanje u performansama tokom vožnje, dok je kod nekih proizvođača taj odnos veći u korist prednjih točkova prilikom normalnih uslova. Sa druge strane, proizvođači poput Subaru-a imaju simetrični sistem koji je od starta projektovan da bude 4×4, samim tim ovakvi sistemi imaju manje činioca, jednostavnije održavanje i pouzdaniji sistem od onih koji su zapravo adaptacija postojećeg prednjeg ili zadnjeg pogona.
Jedan od jednostavnijih i popularnih sistema je Haldex koji neki proizvođači koriste, a između ostalog i Volkswagen u svojim modelima sa oznakom 4motion (osim modela sa uzdužno postavljenim motorom). Ono što je karakteristično za taj sistem je da zadnje točkove pokreće samo onda kada je to potrebno, dok je u normalnim uslovima sva snaga na prednjim točkovima. Mnogi to i ne smatraju za pravi 4×4 sistem, ali definitivno da ima svojih prednosti u odnosu na ostale, kao što je na primer znatno niža potrošnja, dobro izbalansirana težina samog automobila zbog pozicije koja je bliža zadnjoj osovini itd.
(O ovim sistemima možete pročitati detaljnije na našem portalu na linku.)

  • Održavanje. Kao i kod svih mehaničkih kompozicija, najvažnija stvar jeste podmazivanje. Ne koriste svi sistemi iste vrste tečnosti, a takođe postoje situacije kada unutar jednog 4×4 sistema postoje i do tri različite tečnosti za zamenu. U svakom slučaju, savet je da se pridržavate preporuka proizvođača i ne preskačete servisne intervale. Ove stavke se ne treba plašiti jer mnogi sistemi nemaju zahtevno održavanje i servisi mogu biti prilično jeftini.
  • Rentabilnost. Ako izuzmemo troškove guma i održavanja koje smo već pomenuli, preostaje nam potrošnja, a ona varira pre svega u zavisnosti od sistema. U pojedinim slučajevima poput pomenutog Haldex-a ona se neznatno razlikuje u odnosu na pogon na dva točka. Kod ostalih sistema uglavnom je nešto veća, a na to utiče između ostalog i težina pošto automobili sa 4×4 sistemom mogu biti i do 100kg teži.

Verujemo da su mnogi od vas bili svesni svih stvari koje smo naveli, ali nije zgoreg podsetiti se i pomoći onima koji su zainteresovani da odluče da li je ovaj sistem pogona prava stvar za njih.

 

Text/ Photo: I. Jankovski/ Internet izvori

Slični tekstovi

Komentari