Menu

Haldex pogon na svim točkovima – Šta je uopšte Haldex?

Haldex pogon na svim točkovima – Šta je uopšte Haldex?

Svi smo mi stvoreni jednaki, ali uvek postoji prvi među jednakima, kaže citat. Isto se može reći i za AWD pogonske sisteme – da li je Audijev Quattro bolji od Subaruovog Symetrical AWD? Možda jeste, možda nije, to je debata koja nikad neće biti rešena. Ali, među AWD sistemima, postoje i oni za koje se može postaviti pitanje da li su uopšte AWD i da li se mogu svrstati u kategoriju jednakih sa npr. gore navedenim Quattro i Subaru AWD sistemima. Jedan od takvih sistema je Haldex.

Možda je neko od vas ranije čuo za Haldex, neko možda i nije, ali ste svi sigurno čuli za automobile u kojima se ovi sistemi koriste: Audi S3, RS3, Volkswagen Golf R, Mercedes-Benz A45 AMG, Volvo S60 T6, itd… Neko će postaviti pitanje: Čekaj bre, pa Audi koristi Quattro, VW koristi 4motion, Mercedes Benz koristi 4matic, zar ne?

To su samo imena izabrana od strane velikih brendova za nazive njihovih sistema AWD. Ali da ne bi dalje zbunjivali, ajde odmah da budemo konkretni i pojasnimo šta je Haldex.

Dakle, šta je Haldex?

Haldex Traction je proizvod švedske kompanije HaldexAB, sada u vlasništvu BorgWarner, koja je specijalizovana za proizvodnju All-Wheel Drive sistema čija je osnovna baza pogon na prednjim točkovima. Haldex 4WD uzima za svoju osnovu prednji pogon kakav imaju Golf, Audi A3, ili Mercedes Benz A klase i konvertuje ga u pogon na svim točkovima preko senzora i diferencijala koji snagu prebacuju na zadnju osovinu.

Da li je Haldex pravi All-Wheel Drive?

Ne. Haldex AWD nije klasičan pogon na svim točkovima. Klasičan AWD sistem podrazumeva sistem u kome sva četiri točka sve vreme trajanja vožnje imaju konstantan pogon, ali koji mogu, usled gubitka trakcije na nekom od točkova, da prebace deo snage, ili čak do 100% snage, na točkove koji imaju bolju trakciju, ostavljajući u tom momentu ostale točkove bez pogona. Međutim, njihov standardni setup baziran je na pogonu svih točkova tokom vožnje.

Iz tog razloga, Haldex nije AWD sistem već 4WD sistem koji je baziran na transverzalno postavljenom FWD sistemu pa je defaultni setup za Haldex AWD u stvari pogon prednjih točkova. Kada je detektovano proklizavanje pogonskih točkova, Haldex sistem prebacuje deo snage na zadnju osovinu kako bi kompenzovao manjak trakcije napred. Dakle, kod automobila sa Haldexom, u normalnim uslovima vožnje pogon kod vozila opremljenih Haldexom biće samo na prednjoj osovini dok se snaga na zadnju osovinu prebacuje samo u situacijama kada prednjim točkovima nedostaje trakcije.

Koje su prednosti Haldexa?

Haldex ima nekoliko prednosti, naročito za proizvođače automobila koji imaju limitirane budžete za razvoj. Imajući u vidu da je Haldex nezavisna kompanija koja nudi proizvod automobilskoj industriji, proizvođači automobila su u situaciji da uštede milione dolara na troškovima razvoja svog pogona AWD.

Zatim, prednost je i u tome što Haldex može biti montiran na bilo koji automobil sa prednjim pogonom pa je kao takav veoma popularan kod prozivođača kojima su vozila sa prednjim pogonom najveći deo portfolia.

Takođe, Haldex obezbeđuje i značajnu uštedu goriva jer se u normalnim okolnostima najveći procenat vožnje vrši pogonom samo prednjih točkova dok se zadnji, kao što je već rečeno, priključuju samo u momentima kada se detektuje gubitak trakcije napred.

Koje su mane Haldexa?

Imajući u vidu da je Haldex primarno prednji pogon, kod vozila opremljenih Haldexom prilikom brzih ulazaka u krivinu vozilo ima tendenciju da “nosira” tj. proklizava prednjim delom preko nosa jer je softver ponekad nedovoljno brz da na vreme prebaci deo snage na zadnju osovinu. Posledično tome distribucija snage u ključnim trenucima ostaje na defaultnom prednjem pogonu. Ovaj problem je naročito bio izražen na Audijevom modelu RS3 koji je imao hroničan problem proklizavanja preko nosa, a koji je od strane opšte javnosti greškom pripisavan Audijevom Quattro sistemu.

Poslednje generecije Haldexa su unapredjene u toj meri da je efekat proklizavanja preko nosa značajno umanjen, uz realno značajnu pomoć samih prozivođača automobila koji vrše dodatni setup Haldex sistema.

Tako su npr. Audi i VW uradili tuning Haldexa za modele S3 i Golf R koji su sada u mogućnosti da po potrebi privremeno prebace i do 100% obrtnog momenta na zadnju osovinu u situacijama kada je to neophodno dovodeći do paradoksa da automobil čak bude u mogućnosti da zabaci repom. S druge strane, Mercedes je poboljšao Haldex samo u A45 AMG i to do preraspodele snage do 50% pozadi, što je rezultovalo sklonošću automobila da i dalje može da pobegne preko nosa što je uostalom i jeste tipična osobina Haldexa.

Da li je Haldex bolji od permanentnog AWD?

Kratak odgovor je: NE.

Haldex nikada neće biti u mogućnosti da zameni adekvatno projektovan permanentni AWD. AWD sistemi su od samog starta projektovani da funkcionišu kao AWD, izbegavajući nedostatke koje sa sobom nosi FWD odnosno isključivi pogon samo na prednjim točkovima. Dok Haldex predstavlja jeftiniju alternativu pravom AWD sistemu, on ne može, niti će moći da se ponaša kao permanentni AWD imajući u vidu da je zasnovan na prednjem pogonu.

Ipak, za Haldex se u svakom slučaju može reći da je “pametan” sistem. On svoju funkciju obavlja u vidu pomoći vozaču i omogućuje mu da bolje reaguje u nezgodnim situacijama bez mnogo straha, dok u takvim situacijama pravi AWD sistemi zahtevaju visok nivo vozačkih veština i sposobnosti da bi se auto hendlovao na limitu. Kao takav, za Haldex se može reći da predstavlja bezbednu alternativu permanentnom AWD sistemu za svakodnevnog prosečnog vozača.

Da li postoje izuzeci Haldex sistema baziranog na prednjem pogonu?

Iako Haldex predstavlja AWD sistem baziran na prednjem pogonu, postoje određeni izuzeci i odstupanja. Lamborghini Aventador i Bugatti Veyron koriste Haldex, iako su oba automobila deklasirana kao AWD. Naravno, ovi automobili nisu razvijani kao automobili sa prednjim pogonom, niit predstavljaju inverzni sistem u kome je zadnji pogon preuzeo primarnu funkciju prednjeg. Umesto toga, ova dva modela koriste Haldex elektronsko zaključavanje diferencijala u funkciju disribucije i relokacije obrtnog momenta između sva 4 točka uz napomenu da je kod oba vozila pogon na svim točkovima permanentan.

Zaključak:

Uz izuzetak Bugatija i Lamborghinija, Haldex AWD je primarno baziran na prednjem pogonu. Priroda Audi RS3 i Mercedes Benz A45 AMG da proklizavaju preko nosa, ne može biti pripisana Quattru, 4Maticu, ili AWD sistemima uopšteno jer je AWD u pomenutim RS3 i A45 AMG prvenstveno prednji pogon.

U svakodnevnim uslovima svi gore pomenuti sistemi pogona na 4 točka su na neki način jednaki, ali kad postane čupavo, postoje oni koji su prvi među jednakima poput Quattra ili Symetrical AWD. Haldex ipak nije među njima.

I za kraj evo spiska automobila koji koriste Haldex:

VW Group:
Audi A3 quattro, Audi S3, Audi RS3, Audi Q3, Audi TT Quattro, SEAT León 4, SEAT Altea Freetrack 4, SEAT Alhambra 4, Škoda Octavia 4×4, Škoda Superb 4×4, Škoda Yeti 4×4, Škoda Yeti Outdoor 4×4, Škoda Kodiaq 4×4, VW Golf R, VW Bora 4motion, VW New Beetle RSi, VW Passat 4motion B6 Platform, VW CC 4motion, VW Sharan 4motion, VW Tiguan, VW Golf IV 4motion, VW Multivan 4motion, VW Caddy 4motion, VW Transporter 4motion, Lamborghini Aventador LP 700-4, Bugatti Chiron.


VOLVO
Volvo S40 AWD, Volvo V40 Cross Country AWD, Volvo V50 AWD, Volvo S60 AWD, Volvo V60 AWD, Volvo V60 Polestar, Volvo S60R AWD, Volvo XC60 AWD, Volvo V70 AWD, Volvo V70R AWD, Volvo XC70, Volvo S80 AWD, Volvo XC90 AWD.


FORD
Ford Taurus, Ford Mondeo (US Ford Fusion), Ford Freestyle, Ford Kuga, Mercury Montego.


LAND ROVER
Land Rover Freelander 2/LR2, Land Rover Range Rover Evoque.

SAAB
Saab 9-3 Turbo X, Saab 9-3 Aero Saab XW/Ford Mondeo, Saab 9-3 XWD 2.0T, Saab 9-3 Turbo4, Saab 9-3X, Saab 9-5 Turbo6, Saab 9-5 Aero, Saab 9-4X XWD

 

Text/ Photo: web / PetrolHeads

Slični tekstovi

Komentari