Menu

Zaboravljeni superautomobili: Vector W8

Zaboravljeni superautomobili: Vector W8

Tamo negde na samom početku devedesetih ovaj automobil je krasio naslovnice tada popularnih automoto časopisa. Nema ko tada nije pisao o njemu, a kako i ne bi kada je u pitanju prvi pravi odgovor američke auto industrije na italijansku dominaciju u sferi superautomobila. Zaboravite Mustang-e, Corvette, Firebird-e. Ništa od toga nije moglo ni da prismrdi Vectoru. U svakom pogledu. A Bogami ni italijanske snage.

Ako je po spoljašnosti, delovao je kao da je sklapan u okolini Modene. Ako je po unutrašnjosti, kao da je sklapan u NASA-i. Kada je motor u pitanju, jeste po zapremini (6.000 kubika, V8) podsećao je na muscle cars, ali je s druge strane i Diablo tada imao motor neznatno manje zapremine.

Ako je po perfomansama, tek tu pomenute perjanice Detroita nisu imale šanse: V8 sa dva turbo punjača imao je snagu 625 konja!!! Alo rođače! Amerikanac, a 625 konja 1990-e! Ali ni ta snaga nije toliko impresivna koliko su bili ubrzanje i maksimalna brzina: 389 km/h i ubrzanje od 3,9 sekundi po rečima fabrike. To je tada zvučalo toliko neverevatno da su američki novinari vozili auto u Boneville ne bi li proverili te navode. I na kraju utvrdili da fabrika nije lagala!

Sve ovo je potpuno imalo smisla ako se uzme u obzir da je u Vector ugrađena najsavremenija tehnologija tog vremena koja se koristila u aero i svemirskoj industriji: kevlar, karbon, centralni displej je bio identičan onim iz borbenih aviona kao uostalom i sve komande u kolima, motor je bio od aluminijuma…

800px-Vector_W8_Twin_Turbo_interior1

Na kraju se postavlja pitanje ko je proizvodio ovaj automobil i kako je moguće da je auto, koji je bio ispred svog vremena tako brzo padne u zaborav?

Fabrika koja ga je pravila nije bila ni Chevrolet, ni Pontiac, niti Dodge niti bilo od ko poznatijih već Vector Aeromotive Corporation koja je u periodu ’90-e do ’93-će proizvela 22 primerka Vectora i prodavala ih po ceni od 450.000 $. Problem sa fabrikom pojavio se kod jednog od prvih kupaca, ni manje ni više nego tenisera Andrea Agasija.

A012,_Beverly_Hills,_California,_USA,_Vector_W8_on_Rodeo_Drive,_1991

Vector W8

Naime, on je zahtevao da mu se Vector isporuči na kućnu adresu i to baš na rođendan. S obzirom da fabrika nije mogla u predviđenom roku da završi isporuku potpuno završenog automobila, isporučen je automobil koji je trebalo dodatno upragrade-ovati što je i napomenuto Agasiju. Međutim, onako nedokazan nije izdržao a da ne isproba auto do maksimuma pa je rođendaski poklon sahranio čim pre. U stilu razmažene zvezde, teniser je napravio toliko negativnu kampanju u medijima da je ceo brend poljuljan što je dovelo kompaniju u finansijske probleme.

Nažalost, upravo oni koji su trebali da povrate život korporaciji, indonežanska kompanija koja je podržala projekat tada otpušta osnivača kompanije i gasi brend W8, jer na njega nije imala pravo obzirom da je bio zaštićen od strane vlasnika. Pokretanje novog projekta stvorilo je naslednika, Vectora WX3, jedno đubre od auta, koji je proglašen za najgori superautomobil ikad. Zašto tako? Pa zato što je ta ista indonežanska kompanija preuzela Lamborghini pa nije želela sama sebi da pravi konkurenciju.

Gde je danas ovaj pravi rodonačelnik američkih superautomobila? Stari primerci se i dalje voze i plene pažnju gde god se pojave. Cene za W8 se kreću od 450.000 $ do 1,4 miliona dolara. Troškovi održavanja? Kažu da je automobil toliko dobro urađen da su desetogodišnji trokovi održavanja svega nekoliko hiljada dolara!!! Znači čudo! Em mu ne pada cena, čak šta više porasla, em te održavanje košta ko Golf Dvojka.

Tekst: Zoran Glavaški, Photo: wikimedia

Slični tekstovi

Komentari