Menu

Preminuo tvorac rotacionog motora Kenichi Yamamoto

Preminuo tvorac rotacionog motora Kenichi Yamamoto

Kenichi Yamamoto, tvorac čuvenog Mazdinog rotacionog motora, koji je kasnije postao i prvi čovek kompanije, preminuo je u 95. godini, kako javlja „Japanese Nostalgic Car“. Njegova životna priča je jedna od najfascinantnijih u istoriji automoto industrije.

Yamamoto je rođen u Hirošimi 1922. godine, diplomirao je na Tokyo Imperial Univerzitetu 1944. godine. Odmah nakon toga, postao je zamenik upravnika fabrike aviona tokom rata, ali ubrzo je napustio taj posao nakon što je dobio pismo svoje majke septembra 1945. godine da se vrati kući, mesec dana nakon predaje Japana.
Stigavši u Hirošimu, saznaje da mu je mlađa sestra poginula, dom uništen, a otac pokazuje znake bolesti usled izlaganja radijaciji. Kako bi podržao svoju porodicu, počinje da radi u kompaniji Toyo Kogyo, lokalnoj fabrici kamiona i naoružanja, jednoj od samo nekoliko fabrika koje su preživele bombardovanje. Yamamoto je isprva radio u proizvodnji transmisionih pogona, ali već nakon dve godine je unapređen gde je počeo da radi na razvoju novog motora za Toyo Kogyo trotočkaš koji je prodavan pod Mazdinim brendom.

Toyo Kogyo je svoj prvi pravi automobil – Mazda R360, pustio u prodaju 1960. godine, a 1961. je započeo partnerstvo sa Nemačkim proizvođačem NSU, koji je radio na razvoju rotacionog motora. Yamamoto je stavljen na čelo tima razvoja koji je brojao 47 članova, zbog čega je tim kasnije dobio nadimak 47 samuraja po čuvenoj Japanskoj legendi.
1964. godine, Mazda je predstavila prototip nazvan Cosmo Sport u vidu dvoseda pogonjenog twin-rotor motorom. Nije preterivanje ako se kaže da je ovaj automobil osigurao Mazdinu budućnost.
Tokom 60-ih godina, Ministarstvo međunarodne trgovine i industrije, odlučilo je da Toyota, Nissan i Isuzu budu jedini podržani proizvođači od strane države što je za Toyo Kogyo značilo znatno otežane uslove poslovanja. Yamamoto je iskoristio Cosmo Sport i njegovu inovativnu tehnologiju da ubedi državnike da Toyo Kogyovom brendu Mazda daju šansu. Na sreću, uspelo je.
Cosmo Sport se počeo proizvoditi 1967. godine i postao prvi putnički automobil pogonjen twin-rotor motorom, a Yamamoto i njegovih 47 samuraja nastavili su razvoj rotacionih motora. Mazda je ugrađivala rotacione motore u skoro svaki automobil tokom sedamdesetih, ali pravu popularnost je stekao u RX seriji sportskih autmobila. RX-7 iz 1978. godine zacementirao je mesto rotacionih motora u automoto svetu i pomogao Mazdi da postane važan igrač na tržištu SAD.

Yamamoto je bio najzaslužniji za Mazdine sjajne rezultate i tako postao prvi čovek sektora za razvoj krajem sedamdesetih, zatim, 1985. predsednik upravnog odbora i dve godine kasnije generalni direktor kompanije.
1978. godine, Bob Hall, u to vreme novinar, predložio je Yamamotu da proizvedu kabrio dvosed u klasičnom Evropskom stilu. Tri godine kasnije, Hall se pridružio Mazdi i dobio zadatak da poradi na razvoju svog predloga, a čim je Yamamoto došao na mesto predsednika 1985.godine, odmah se bacio na posao da taj cilj bude ispunjen. Za to su bili angažovani inženjer Toshihiko Hirai i dizajner Tom Matano i tako je nastala čuvena Miata, najprodavaniji roadster svih vremena i još jedna od zasluga Kenichi Yamamota.

Tokom njegovog vođenja kompanije, Mazda je napravila najveći sportski uspeh – ubedljivu pobedu u trci 24 časa Le Mana 1991. godine sa modelom 787B i motorom sa četiri rotora. Do današnjeg dana, Mazda je ostala jedini Japanski automobil koji je uspeo da pobedi na tom takmičenju, a 787B jedini automobil sa motorom bez klipova koji je prvi završio trku. Kenichi Yamamoto je sledeće godine otišao u penziju.
Danas Mazda nema u svojoj ponudi rotacione motore, ali i dalje postoji tim koji radi na njegovom razvoju i moglo bi se reći da duh Yamamota i njegovih 47 samuraja i dalje živi u razvoju nove Mazdine tehnologije nazvane Skyactive-X, tj prvom benzinskom motoru bez svećica, a naravno, tu je i Miata sa preko milion prodatih jedinica.

Yamamoto je pomogao da se duša kompanije Mazda definiše i sačuva, a sada kada ga više nema, kompanija nekad zvana Toyo Kogyo živeće za njegove ideale.

Text/ izvor I. Jankovski /roadandtrack

Slični tekstovi

Komentari