Menu

Lada VFTS – odgovor Crvene Armije u Grupi B

Lada VFTS – odgovor Crvene Armije u Grupi B

Ajd malo istorije…

Svi znamo šta je grupa B bila i ostala za Svetski Reli Šampionat. Svi znamo i koja su kultna vozila vožena u Grupi B i ko ih je vozio.

Ali malo ljudi zna da je SSSR tj Rusija imala svoju perjanicu u ovoj klasi i to zvanično homoligiranu. S obzirom da je ovaj auto i dalje popularan na reli trkama, naročito kod naših suseda Mađara i da je vrlo zastupljen u reli sprint disciplini, evo par informacija o ovom autu koji je oličenje ruskih kaćuša u reli trkama.

Ceo projekat započet je 1976 godine u Vilnusu na osnovu ideje jednog od najboljih Ruskih reli vozača Stasys Brundza-e. On je ujedno i rukovodio projektom koji se sprovodio u fabrici u Viljnusu.

Za osnovu je uzeta Lada 2105 u koju je ubačen motor od 1600 kubika radne zapremine. Motor je pretrpeo poprilične modifikacije u odnosu na originalni, pa je između ostalog mogao da koristi isključivo benzin od 100 oktana. Svi nepotrebni elementi iz motora su izbačeni. Iz tog motora izvučen je maksimum od 160 konja, što je više nego duplo u odnosu na original od 75 konja. Prvi put automobil je prezentovan 1978 godine  pod nazivom Lada 1600 Rally, da bi 01.Oktobra 1982 godine Lada Rally dobila homologaciju Grupe B.

Iako projekat nije dugo trajao, Lada je stekla popriličan broj fanova, a 30 originalnih automobila je prodato širom sveta za različita Rally takmičenja. Da je automobil izazvao popriličnu pažnju svetske javnosti najbolji govori podatak da ga je pratila brošura na engleskom jeziku, a neki od automobila su završili u Kanadi, Nemačkoj, Austriji, Norveškoj, ali u Jordanu, Panami i Kamerunu. Kao što rekoh, najveću popularnost doživeo je u Mađarskoj gde se i dalje vrlo često vozi, kao i u zemljama ex-SSSR.

Replike ove Lade možete gledati već krajem novembra na reli sprint takmičenju Santa Domenica Rally Show koje se organizuje krajem novembra svake godine u Hrvatskoj, na stazi u blizini Zagreba…

p.s. početkom godine jedna VFTS osvanula je na oglasima u Americi, potpuno reparirana…. Cena? 40.000 USD

Tekst: Zoran Glavaški

Photo: web

Slični tekstovi

Komentari