Menu

DAKAR 2018

DAKAR 2018

Ušli smo u novu godinu, a samim tim za nas zaluđenike auto-moto sporta to predstavlja početak još jedne vrlo uzbudljive, napete i nadamo se vrlo uspešne sezone! Kada kažem uspešne to se odnosi na mnoštvo naših takmičara u raznim kategorijama. Drag race 402m, Drift, Tuning & Styling, brdske i kružne trke, slalom, WTCC i još mnogo, mnogo njih gde naša zemlja ima svoje predstavnike!

Jedno od takmičenja gde Srbija takođe ima svog predstavnika je i Dakar reli koji se ove godine održava jubilarni 40-i put, a već deseti put na tlu Južne Amerike!

A šta je zapravo „Dakar Rally“?
To je čuvena trka koja se održava krajem decembra i početkom januara svake godine još od 1979. godine. Osnovna karakteristika ovog relija što se većina deonica nalazi van puteva, na pesku i peščanim dinama, planinama i ostalim nepristupačnim terenima. Vozi se do granica iznemoglosti, dve nedelje sa jako malo vremena za odmor, po nekoliko hiljada kilometara, bez savremenih GPS sistema i uz pomoć mape na suncu i temperaturi  preko 50 stepeni celzijusa ali te temperature se spuštaju čak i do nule na planinskim vencima Anda gde se vozi na 4.000m nadmorske visine i gde mašine gube i do 25% svoje snage zbog razređenosti vazduha!

Ovo je trka prevashodno profesionalnih vozača ali je dozvoljeno učešće i amaterima koji čine veliku većinu! Sve do 2008. godine trka je vožena po Sahari, ali te godine se otkazuje zbog terorističkih pretnji i od 2009. startuje na Južnoameričkom kontinentu!

Verovatno se sada pitate odakle ideja za ovakav podvig? Ideja o trci je rođena 1978. godine nakon što se vozač Tjeri Sabin izgubio u pustinji i zaključio da bi bilo sjajno organizovati reli kroz nju. U početku ovaj reli se vozio od Pariza do Dakara ali usled mnogih uticaja cilj i polazna tačka su se menjali.

Dakar rally ili Paris Dakar rally je zadržao svoje ime tokom vremena iako se više ne kreće iz Pariza a ciljna tačka nije Dakar! Takođe u nazivu stoji „Rally“ i pored toga što on nema mnogo dodirnih tačaka sa relijima koji se danas organizuju ali takođe zadržava to ime jer su ga u početku vozili reli vozači! Od kategorija su postojali Motocikli, Automobili i Kamioni ali od skoro možemo da gledamo i Quad i SXS!

Ovde su svi različitog porekla, govore različitim jezicima i doputovali su ovde sa različitim pasošima! A kao što to biva sa najboljima, putevi će im se ukrstiti na samom kraju, tu pred sam podijum koji žele da ostvare iz različitih razloga! Za jedne sve je ovo deo avanture a za druge ispunjenje biznis plana. Sa istim ciljem, svesni da ne mogu da ostanu večno mladi ali znaju da mogu da ostanu večni!

Kada smo pomenuli našeg predstavnika na ovom takmičenju mnogi su verovatno i zaključili o kome se radi. Subotičanin Gabor Sagmajster se po 11-i put odlučio na učešće ove godine kada je samo nakon dva dana odustalo više od 40 takmičara!
U drugoj etapi najtežeg relija na svetu odlučio je da stane nakon što je video da mu je prijatelj u problemu. „Imao sam zaostatak, jer mi je dobar prijatelj iz Slovenije Simo Marčić imao kvar. Prolazio sam pored njega i on mi je mahao. Nisam mogao da mu ne pomognem. Stao sam da mu dam kopču za lanac. Takoreći, moja banda je već otišla. Posle sam nastavio sam. U jednom trenutku sam na 171. kilometru pogrešio, otišao sam desnu umesto levo, zato što je bilo milion putanja, nisam našao dobru i tu sam izgubio sat vremena, možda i više“ – Izjavio je Sagmajster! On je do sada sedam puta uspešno završio Dakar reli. U generalnom plasmanu prošle godine je završio na 73. poziciji a ove godine mu je bila želja da uđe među prvih 50! Gabor je takmičenje završio za 94H 36’’ 12’ (čak 52 sata zaostatka za prvoplasiranim Matthias-om) što ga pozicionira na 79. Mesto, na čemu mu čestitamo.

Veliki uspeh je doći do cilja pored toliko odustalih takmičara a nadamo se da ćemo ga i sledeće godine pratiti putem malih ekrana gde će konačno ostvariti svoj cilj!

MOTOCIKLI:
U generalnom plasmanu kod motocikala smo mogli pratiti uzbudljivu i napetu borbu za prvo mesto izmedju Red Bull KTM i Monster Energy Honda fabričkih timova. Na prvu poziciju stao je Austrijanac Matthias Walkner sa KTM-om, drugo mesto zauzeo je Argentinac Kevin Benavides sa Hondom dok je na trećem mestu takođe KTM kojim je upravljao Australijanac Toby Price!

AUTOMOBILI:
U klasi automobila i više nego uzbudljiva trka. Prošle godine smo mogli videti totalnu dominaciju Peugeot tima kako je zauzela sva tri mesta na podijumu u sastavu Peterhansel, Loeb i Despres. Pa je drugima ove godine cilj bio da skinu Francuze sa trona! Peugeot fabrički tim iz određenih razloga angažuje Carlosa Sainza iz Španije umesto Loeb-a. Tokom prvih dana takmičenja Peterhansel je ubedljivo zauzimao prvo mesto dok mu je za vratom disao vozač Toyote Nasser Al-Attiyah. Francuz u sedmoj etapi odlučuje da vozi malo lakše ali i pored toga njemu na automobilu odlazi amortizer.

Ipak uspeva da reši problem uz pomoć Despresa koji je imao problema već u etapama pre toga jer je udario na poveći kamen i odvalio točak. Znajući da nema šanse za podijum više kao tokom prvih dana pomaže svom timskom kolegi koji sa manjim zaostatkom nastavlja dalje! U Top 5 tokom celog takmičenja klali su se TOYOTA GAZOO RACIN SA i TEAM PEUGEOT TOTAL.

A sve je bilo neizvesno do poslednjeg dana! Prvo mesto na podijumu uspeva da zauzme Carlos Sainz i trijumfuje po drugi put u karijeri, a samim tim Team Peugeot Total nastavlja dominaciju na ovom takmičenju sa svojim famoznim modelom 3008DKR!

Toyota se dokopala drugog i trećeg mesta sa iskusnim Naser Al-Attiyahom koji duži niz godina učestvuje na ovim takmičenjima i sa Giniel De Villiersom. Čovek u kog su sve oči bile uprte od samog starta, osoba koja se od 1988. godine takmiči prvo u klasi motocikla a zatim automobila i koja ima do sada osvojenih 13. prvih mesta na ovom reliju. Ne bih pogrešio kada bih rekao da je LEGENDA, Stephane Peterhansel svoje učešće ove godine završava tek na četvrtom mestu!

KAMIONI:
Kamioni su vozili samostalno za sebe ali i kao pomoć na putu automobilima i motociklima. Pojedine grdosije koje teže i nekoliko tona su se takmičile ali su bile ujedno i servisni kamioni.
Za razliku od automobila i motocikala imali su kraće deonice! U kamionu se nalaze tri člana posade. Vozač, kopilot i mehaničar. Šta reći sem da je Kamaz kao i do sada preuzeo inicijativu za pobedu! Ruska grdosija sa skoro hiljadu konjskih snaga koja je peščanim deonicama jurila i do 150km/h. Eduard Nikolaev sebi osigurava prvo mesto koje je poslednjeg dana trke bilo nemoguće prestići sem da mu se desi neka veća havarija! Skoro 4 sata prednosti ispred Belorusa u MAZ-u. Belorusi su i ispred sebe imali Ruse koje su želeli da prestignu ali i iza sebe takođe Rusku ekipu u Kamazu pod komandom Airata Mardeeva o kojoj su morali da brinu tako da im nije bilo lako voziti jer i najmanja greška mogla je da ih košta mesta na podijumu. Na kraju situacija ostaje nepromenjena i to ostaje raspored za prva tri mesta!

QUAD: U kategoriji Quadova Yamaha je dominirala na prva tri mesta. Prvi je Čileanac Ignacio Casale dok su drugoplasirani i trećeplasirani Argentinci Nicolas Cavigliasso i Jeremias Gonzales Ferioli.

SXS: SXS kategorija, odnosno kategorija lakih bagija na prvom mestu videla je Can Am kojim je upravljao Reinaldo Varela(Bra) a iza njega dva Polarisa pod komandama Patrice Garrouste-a i Claude FourNier-a, obojicom iz Francuske!

Takođe treba napomenuti da je ove godine jedna etapa otkazana zbog poplava što ne treba da prestavlja nikakvo iznenađenje tako da su takmičari imali pored jednog dana odmora koji je redovan još jedan vanredni dan da svoje mašine spreme, da se naspavaju i psihički pripreme za ono što ih je u nastavku očekivalo!

Dragi naši, došao je kraj još jednom Dakar reliju. Dve nedelje uzbudljivih dešavanja je iza nas i utisci se sabiraju kako kod nas gledalaca još više kod učesnika! Do sledećeg Dakara ostalo je nešto manje od godinu dana, a do tada pratićemo druga dešavanja i pravovremeno vas izveštavati. Do sledećeg čitanja, veliki pozdrav!

 

Text/ Photo: N. Marković/ parisdakarrally official site

Slični tekstovi

Komentari