Menu

Auto koji smo svi voleli: DeLorean DMC-12

Auto koji smo svi voleli: DeLorean DMC-12

Popriličan broj automobila proslavilo se ulogama u Holivudskim filmovima. Najdublji trag svakako su ostavili Mustang Stiva Mekvina, crni Lamborghini Countach iz filma Cannonball Run i neprevaziđena Toyota Supra iz Fast&Furious. Ali ni jedan, definitivno ni jedan nije ostao toliko prepoznatljiv po filmu u kojem je “glumio” kao DeLoran DMC-12 koji je obeležio trilogiju Back To The Future.

Zaista ne znam da li je postojao automobil o kojem sam kao klinac više maštao od DeLoreana od onog momenta kada ga je Marty McFly poterao do famoznih 88mp/h ostavivši vatreni trag na svom putu prema prošlosti/budućnosti.

Mađutim, i pored ogromnog filmskog uspeha koji je doživeo, prelepog izgleda, gullwing vrata i ostalih detalja DeLoran se proizvodio svega dve godine posle čega je fabrika propala, a auto danas dospeo na nekoliko lista najgoreg i najsporijeg sportskog automobila ikada.

Ova tužna priča počinje krajem ’70-tih godina, kada idejni tvorac projekta John DeLorean započinje izgradnju fabriku u neposrednoj blizini Belfasta sa ciljem da se bavi proizvodnjom automobila. 1981, pošto je fabrika završena, započinje proizvodnja prvog serijskog automobila, DeLorean DMC-12.

Dizajn je odradio maestralni Giorgetto Giugiaro. Čelična šasija, fiberglas i nerđajući čelik bila su osnova konstrukcije i limarije. Gull-wing vrata predstavljala su perverzni detalj koji je auto činio još lepšim i poželjnim.Za jedan sportski automobil bio je izuzetno komforan, jer je mr.DeLoraean i sam bio visok 193cm pa je veličinu entirijera projektovao prema svojim gabaritima.

A motor? Nikako u skladu sa izgledom automobila i perfomansama koje je izgledom najavljivao: V6 motor iz Renoa, zapremine 2.900 kubika, imao je snagu od svega 130 konja. Da, dobro ste pročitali, 130 konja. Maksimalna brzina bila je katastrofalna i iznosila je 176km/h, dok je ubrzanje u verziji sa automatskim menjačem iznosilo 10,5 sekundi. Manuelni za sekundu i po bolje.

Primerak koji smo slikali letos u Mađarskoj

Primerak koji smo slikali letos u Mađarskoj

U periodu od 1981 do decembra 1982 proizvedeno je oko 9.000 komada. Prestanak proizvodnje posledica je bankrota koji se desio neposredno posle hapšenja gazde zbog optužbi za trgovinu drogom. Iako su optužbe odbačene, on oslobođen, trilogija snimljena, automobil nikad nije vraćen u proizvodnju. Još uvek… Kažem još uvek jer prema najavama Britanskog preduzetnika iz Texasa, u najavi je projekat prema kojem bi se napravilo novih 300 komada u novoj fabrici u Americi. Početak projekta najavljen je za 2017-tu, a šta će biti od cele priče ostaje da se vidi.

Do tada, 6.000 primeraka koji su i dalje u životu i redovno se voze, svojim izgledom privlače pažnju gde god se pojave, a nas pubertetlije iz ’80-tih instant vraća u detinjstvo…

p.s. sećate se kraja trećeg dela trilogije kada je voz razneo DeLoreana na pruzi? To nije bila maketa, zaista su razvalili pravi auto…šmrc…

Tekst i Photo: Zoran Gavaški

Slični tekstovi

Komentari