Menu

4WD – Kako je sve počelo…

4WD – Kako je sve počelo…

Čitam neki dan tekst na netu o reliju i u okviru teksta naletim na deo u kome su opisani pionirski koraci Audija u primeni Quattro pogona na reli trkama. S obzirom da je u tekstu bilo nekoliko zanimljivih informacija o kojima nisam imao pojma, a ni neki moji prijatelji sa kojima sam ih kasnije podelio, reših da otkucam par redaka i izguglano znanje podelim sa vama.

Elem, 4wd je pre primene na sportskim automobilima isključivo bio zastupljen na terenskim vozilima. To svi znate. 1979 godine FISA (danas FIA) donosi odluku da primena 4wd bude dozvoljena i na zvaničnim trkama. Najluđe od svega je što ova odluka nije doneta pod pritiskom javnosti niti proizvođača automobila. Čak šta više proizvođači su smatrali da je potpuno besmisleno ugrađivati ovaj pogon u trkački auto jer povećanje težine može samo ugroziti performanse auta.

Kao najbolji dokaz ovakvog stava pokazuje podatak da sledeće godine, 1980-te, niko od proizvođača koji su učestvovali na reli takmičenjima nije prijavio vozilo sa 4×4 pogonom. Osim Audi Sport Factory Rally Team-a.

Generalna proba odigrala se na reliju Algarve u Portugalu. I to kako? Tako što su svoje vozilo prijavili kao predvozilo (tj. nulto vozilo). Vozač? Hannu Mikola, profesionalni reli vozač. Posle lomatanja po Portugalu, pobednik relija nije bio i najbrži na reliju – najbolje ukupno vreme napravila je posada koja je predvozila u Audiju, dakle Hannu Mikola i to ni manje ni više nego za celih 30 minuta brže od pobednika Zanini Antonio u Ford Escort RS 1800 MkII sa pobedničkim vremenom 7h:02min.

Prvi zvanični nastup kao takmičarskog vozila usledio je na reliju u Austriji gde je Audi na svom debiju odneo pobedu. Pobede su se nizale te i sledeće godine da bi dodatna senzacija nastupila upravo 1981-e godine: Mišel Muton, postaje prva dama koja je pobedila na trci Svetskog Reli Šampionata, naravno, za volanom Audi Quattro…

Ne treba dalje dodavati da su ka 4wd počeli da se okreću i drugi proizvađači. A onda je došla grupa B, po mom mišljenju najintrigantnija, najpereverznija, najlegendarnija klasa takmičenja u okviru svih mogućih disciplina auto sporta. A o njoj uskoro…

 

Tekst: Zoran Glavaški
Source: web

Slični tekstovi

Komentari