Odmah na početku da kažem: sva sreća da je British Motors poslao prilično diskretan dopis event-a u kome je naveo modele koji će biti testirani, jer da su napisali šta je sve test podrazumevao, a podrazumevao je od jurcanja na NAVAK stazi sa F type Coupe od 400 konja, do potapanja Velara u duboku vodu i vožnju Discovery-ja kroz blato do pojasa, verujem da bi se ekipa PetrolHeads raspala po čitanju dopisa iz razloga što bismo se međusobno poubijali ko će ići kao predstavnik na ovaj event.

A evo o čemu se zapravo radilo i šta se sve dešavalo na najboljem događaju na kome sam ikada bio uključujući i matursku ekskurziju…

The Above and Beyond Tour / The Art of Performance Tour su nazivi promocija koje je British Motors organizovao za specijalizovane novinare i potencijalne kupce na stazi NAVAK i terenima Fuške Gore ne bi li se zbližili sa JLR brendom i otkrili sve prednosti i mane nekih od vozila premium voznog parka Jaguara i Land Rovera koji je deo portfolia uvoznika i distributera British Motors-a.

Koncept event-a se sastojao iz dva bloka: prvi blok je podrazumevao test vožnje na NAVAK centru: na pisti i na off-road poligonu, dok je drugi blok obuhvatio on-road i off-road vožnje po terenima Fruške Gore.

Sva vozila koja su nam bila na raspolaganju, podeljena su u dve grupe: Jaguar flotila za vožnju po pisti NAVAK-a i putevima Fruške Gore, dok je Land Rover imao zadatak da savlada off-road poligon NAVAK-a i makadamske puteve u šumama Fruške Gore.

Za potrebe test vožnji dovežena su sledeća vozila:

Jaguar:

  • XE 20d R-Sport
  • XE 20d Portfolio AWD
  • F-Pace 3.0D AWD S AK
  • XF 35t AWD S
  • F-type Cabrio i F-Type Coupé 400 Sport AWD

Land Rover:

  • Range Rover Evoque Cabriolet TD4 180PS HSE Dynamic
  • Land Rover Discovery Sport TD4 180PS HSE
  • Land Rover Discovery TD6 HSE Luxury
  • Range Rover Velar

Da su se organizatori i domaćini maksimalno potrudili da nas iznenade sadržajem postalo je jasno već posle 10 minuta nakon svečanog govora kada je grupa odabrana za vožnju Jaguarovih modela dobila prvi zadatak: da se takmiči međusobno u autoslalomu vozeći Jaguar F type Coupe od 400 konjskih snaga!

Ovaj prelepi kupe bele boje sa V6 supercharged motorom od 3000 kubika i 400 ks sa AWD pogonom je najbolje oličenje prave naravi divlje mačke. Iako je u pitanju AWD, rep se izuzetno lako zabacivao, pa je bio pravi izazov u pravljenju balansa između vožnje za dušu i tehnički pravilne vožnje da bi se napravilo što bolje vreme tokom prolaska kroz kapije i između čunjeva. Iako po specifikacijama nije u kategoriji superautomobila svojim zvukom koji podseća na urlik zveri stavio je jasno do znanja da sa njim nema šale i da cifra koja označava snagu potcenjuje žestinu koju poseduje. Kroćenje ove goropadne zveri na pisti ispresecanoj čunjevima bilo je dovoljno zabavno da nivo adrenalina podigne na maksimum i pripremi nas za dalje izazove.

Odmah posle slalom vožnje, oprostili smo se od najjače mačke na NAVAK-u ne bi li prešli na novi zadatak: vožnja u koloni po drugom delu staze i to više nego u brzom i dinamičnom tempu. Kolona je bila u sastavu: XE 20d R-Sport, XE 20d Portfolio AWD, F-Pace 3.0D AWD S AK, XF 35t AWD S i ponovo F-type, ali nešto slabiji i u svom Cabrio izdanju.

Dok su svi bacali pogled ka drugom, nešto slabijem F type-u, meni je za oko zapala diskretna limuzina XF 35t AWD. Do momenta vožnje nisam znao šta se konkretno krije ispod haube, ali da je u pitanju nešto što je više nego zanimljivo moglo se zaključiti po ogromnim otvorima za vazduh integrisanim u branicima, prorezima na prednjim krilima i slovu S na prednjoj masci. Ljubav na prvi pogled rodila se već posle prva dva kruga – limuzina ne da je kidala i ležala u krivinama, nego to nije bilo normalno. Lakoća pri ubrzanju nagovestila je snagu za koju se ispostavila da je ni manje ni više nego 380 konja! Osim ubrzanja, prelepog zvuka na visokim, ali i smerne tišine na niskim obrtajima, ležanje na nivou pravog sportskog kupea bio je utisak koji sam poneo sa sobom. Da sam na mestu direktora neke velike firme, nema sumnje da bi ovo bio moj prvi izbor službenog automobila.

SUV F-Pace je drugi model u koji sam ušao kada je na redu bila izmena među vozačima. Za razliku od F-Pace 2.0 litra dizel sa 240 konja, ovaj turbo dizel od tri litre i 300 konja je upravo ona mera koja je potrebna automobilu ove klase. Kao što smo i onomad na testu slabijeg F pace naslućivali, sada se samo potvrdilo –ovo je odličan SUV, 300 konja je daleko bolja opcija od slabijeg brata, a ležanje dovoljno dobro da kompenzuje visinu vozila i učini ga dovoljnom brzim u krivinima tako da ni jednog momenta nije zaostajao u jurnjavi po stazi gde je bio u društvu sa jačim i bržim momcima od sebe.

Konačno, na red je došao i F-type od 340 konja u Cabrio izdanju. Poprilična sličnost sa bratom od 400 konja, uz delimično prigušenu agresivnost i manje luksuza u enterijeru. Iako nije bio najjači u koloni, svojom agilnošću i zvukom učinio je vožnju najzanimljivijom i pripremio nas za sledeći izazov: off-road poligon.

Tamo su na čekali: Range Rover Evoque Cabriolet TD4 180PS HSE Dynamic;Land Rover Discovery Sport TD4 180PS HSE, još jedan Discovery, ali mnogo ekstramniji u verziji TD6 HSE Luxury kao i najnovija perjanica game Range Rover Velar.

Ovaj put u društvu instruktora, isprobavali smo sve ona dodatna pomagala koja vožnju po pustahiji čine mogućom i olakšavaju je. All terain progress control, Hill Descent Control(HDC), Gradient release control(GRC), uz zaključavanje centralnog diferencijala na svim, odnosno dodatno i na zadnjem diferencijalu kod Discovery TD6 HSE činile su da prepreke pred ovim terencima izgledaju kao lagana vožnja kroz Savamalu.

 

Velara smo provezli kroz vodu dubine 60 cm. Za Discovery TD6 HSE kažu da može i kroz metar dubine.Vozili smo svaki od njih i na uspon od 24%, pa stajali na pola uspona ne bi li videli da li će GRC omogućiti glatki polazak posle otpuštanja kočnice što se i dešavalo i to po makadamu bez po muke.
Spuštali smo se nazad istim nagibom sa aktiviranim HDC gde sam ja lično imao najveći problem da se oslobodim uslovnog refleksa da na takvom sunovratu dopustim automobilu da se sam, bez mog pritiska kočnice, lagano, brzinom od 5km/h spusti niz padinu, što je on naravno i činio.

Fascinantno je bilo gledajući Evoque u svom cabrio izdanju, kako skoro sve prepreke sa lakoćom savladava, pokazajući da iver ne pada daleko od klade pa makar mu i namena bila obilazak splavova na Savi i Dunavu zarad večernjeg provoda. Donekle je bio sputavan nešto nižim spojlerom pa smo određenje prepreke zaobišli, ali to je naprosto cena koju je zbog lepote morao da plati.

 

Svaki od Land/Range Rover modela koji smo zlostavljali na NAVAK-u ima u svom meniju rešenje u zavisnosti od prepreke na koju je nailazio, a vozaču je ostavljena mogućnost da ga sam potvrdi pritiskom na dugme u kom će modu voziti: 1. sneg, trava i šljunak, 2. blato i mulj, 3. pesak 4. kamenje. Poslednja opcija je Comfort mode koja naravno u ovim uslovima nije dolazila u obzir.

Posle off-road poligona usledila je pauza, a zatim i potvrda svega doživljenog, ali ovaj put u nacionalnom parku Fruška gora. Dok se jedan deo ekipe vozao vijugavim putevima od Vrdnika do Beočina i nazad drugi deo je špartao šumskim stazama i bogazama. Organizacija je omogućila da se u pola vožnje po nacionalnom parku ekipe promene pa smo se svi kolektivno iz Jaguara prebacivali u Land/Range Rovere. Evoque je kao vozilo sa najmanjom namenom za off-road samo potvrdio da mu ni Fruška Gora ne može ništa, dok je Cabrio F-type mamio uzdahe kroz koje god selo usput da je prošao.

Šta reći za kraj?

Odličan event sa perfektnom organizacijom. Vrhunski smišljena strategija odabira vozila, jer ni jedan automobil nije bio u koliziji sa svojom braćom. Od prelepih limuzina odličnih performansi, preko luksuznog Velara za dobrostojeću klijentelu sa ukusom, Discovery-ja TD6 HSE koji samo što ne kaže „di je taj Kamel Trofi, man’te me ove Fruške Gore“, preko Cabrio F type i Evoque kao modnog detalja, do XF S-a koji predstavlja pravo ultimativno vozila za svakog direktora Srbije. I naravno belog prelepog, najlepšeg na svetu kupea F Type 400. Auta koji je po meri svakog PetrolHeads-a.

 

Tekst/Photo: Z. Glavaški

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

19 − 14 =